23948sdkhjf

Kia som bedst sælgende plug-in-hybrid mærke

Kia Import Danmark solgte flest plug-in-hybrid på kun to måneder. Kias totalsalg haltede dog i 2017 - det skal sige med 20 procent i år.

BILSALG Der er rigtig stor efterspørgsel på plug-in-hybrid modeller i øjeblikket - særligt efter den seneste afgiftsomlægning, som tilgodeser de mere miljøvenlige biler.

Kia er en ny spiller i markedet for plug-in-hybrid modeller og har inden for det seneste år lanceret sine to første plug-in-hybrid modeller. Senest i november 2017 en Kia Niro plug-in-hybrid. Og tilbage i marts 2017 kom Kias D-segment model, Optima som plug-in-hybrid.

Selv om Niro plug-in-hybrid først blev lanceret i november, er det med 205 indregistrerede plug-in modeller, fordelt på Optima og Niro, lykkedes Kia at gå ud af 2017 som det bedst sælgende mærke på plug-in-hybrid personbiler.

I november alene stod Kia for hele 57 procent af salget af plug-in-hybrid modeller på det danske marked. Kias salg af plug-in-hybrid modeller fordeler sig på 152 Niro PHEV, 42 Optima PHEV (SW) og 11 Optima PHEV (sedan).

Rasmus Haar Aagaard, COO (Chief Operating Officer) hos Kia Import Danmark udtaler:

- Vi er utrolig glade for, at vores plug-in-hybrid modeller har fået så stor succes. Trods det faktum, at Kia er en ny spiller på markedet for plug-in-hybrid, er det lykkedes os at blive det foretrukne mærke for plug-in-hybrid på personbiler. Det vidner om, at vi har et super skarpt produkt.

Der er i alt solgt 614 plug-in-hybrid personbiler i Danmark i 2017. Det betyder en markedsandel for Kia på 33,4 procent. Udover Kia er det mærkerne BMW, Mini, Mercedes, Porsche, Volvo og VW, som sælger plug-in-hybrid modeller i Danmark.

Kia holdt i torsdags den 11. januar nytårskur/pressemøde i Herlev for de danske motorjournalister, og her oplyste Rasmus Haar Aagaard, at Kia forventer at sælger over 1000 plug-in-hybrid biler i Danmark i 2018.

Vil sælge 11.000 biler

Totalt set var 2017 dog ikke det bedste år for Kia, som nåede et salg på 9117 biler i Danmark.

- Vi manglede at sælge cirka 800 Picanto og 800 Rio, erkendte Rasmus Haar Aagaard på mødet og tilføjede:

- Vi 2018 burde vi kunne sælge 11.000 biler i et totalmarked, som vi tror bliver på niveau med 2017. 2017 blev et "urimeligt hårdt år" - aldrig har vi præsenteret så mange nye modeller før.

I 2017 var der hele syv nybils lanceringer. 2018 byder måske på knap så mange store nyheder, men dog usædvanlig mange opdateringer. Den største nyhed bliver introduktionen af den helt nye Ceed i starten af 2. halvår.

Mange nye i 2018

Kias nyheder i 2018 bliver således:

Picanto X-Line - ny topversion sammen med GT-Line, Rio GT-Line - ny topversion sammen med Premium, Sorento facelift lancering - ny positionering med en prisnedsættelse på op til 60.000 kroner, ny Kia Ceed i C-segmentet, som er det 3. største segment, og ny faceliftet Sportage, som siden 1993 har solgt fire millioner i verden og 3171 i Danmark. Det sker i C-SUV segmentet, som totalt passerede 18.000 biler i 2017. Endelig kommer en Optima facelift.

Læs mere om: Kia
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094