23948sdkhjf

Bygninger skal geares til elbiler

EU vil have, at elbiler skal med i planlægningen, når der skal bygges nyt.

BEREDT Gør bygninger elbil-parate, lyder et forslag, der forleden blev diskuteret i Bruxelles. Målet er, at når man alligevel skal etablere en parkeringsplads eller foretage gravearbejde, er det en meget begrænset ekstra omkostning at gøre klar til installation af ladestandere, forklarer chefforhandler Bendt Bendtsen, medlem af Europa-Parlamentet for Det Konservative Folkeparti, ifølge brancheforeningen Dansk Energi.

Mens salget af nye elbiler i 2017 har været yderst beskedent i Danmark, som følge af usikkerheden om afgifter, forsøger centrale politikere i EU nu at sætte skub i udrulningen på europæisk plan. Forslaget om at indtænke elbiler fra start blev drøftet i Europa-Parlamentets industri- og energiudvalg. Det betyder, at både nye bygninger og bygninger der bliver renoveret skal gøres "elbil-parate". Det skal gøre det billigere at opsætte opladningsmuligheder i fremtiden, når kabelføring medtænkes allerede i dag.

Forslaget er en del af en revision af EU’s bygningsdirektiv, der sætter reglerne for, hvordan bygninger skal udføres. Bendt Bendtsen (K), der er Parlamentets chefforhandler på lovforslaget, forklarer, hvordan regulering af bygninger kan bidrage til udrulning af elbiler:

- Når man alligevel skal etablere en parkeringsplads eller foretage gravearbejde, er der en meget begrænset ekstra omkostning ved at gøre klar til installation af ladestandere. Konkret foreslår jeg, at man enten nedlægger kabler eller tomrør, så vi på en billig måde sikrer, at infrastrukturen gøres klar til den forventede stigning i salget af elbiler over de kommende år i EU, siger Bendt Bendtsen

Dansk Energis vicedirektør, Anders Stouge, glæder sig over forslaget:

- Transportsektoren står i dag for omkring 25 procent af CO2-udledningerne i Europa, og heraf står vejtransporten for omkring 70 procent. EU-politikerne er fuldt ud klar over, at hvis vi skal nå vores klimamål, så kræver det, at flere biler kommer til at køre på grøn strøm fremover. Derfor er dette forslag særdeles fornuftigt. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125