23948sdkhjf

Elbiler farlige for redningsmandskab

Redningsmandskaber mangler oplysninger om elbiler, og det kan være farligt, viser svensk undersøgelse.

BRAND I takt med at der kommer flere og flere elbiler på vejene, stiger antallet af ulykker med disse også. Men redningsmandskaber mangler oplysninger om køretøjerne, og det kan være farligt, viser svensk undersøgelse. Det skriver Magasinet Arbejdsmiljø.

De svenske myndigheder har tænkt mere på miljøet end på arbejdsmiljøet, når der skal handles i forbindelse med ulykker med elektriske køretøjer som for eksempel elbiler, skriver Magasinet Arbejdsmiljø med reference til en svensk undersøgelse.

Redningsmandskabet mangler således både procedurer og faktiske oplysninger om køretøjerne i forbindelse med ulykker.

Efterhånden som antallet af eldrevne køretøjer stiger på vejene, vil der også ske flere ulykker. Derfor er det for eksempel vigtigt for redningsmandskabet at vide så banal en ting, som hvordan man afbryder strømmen til en elbil, der er i brand, smadret eller kørt i havnen uden at bringe sig selv i fare.

To forskere ved Sveriges Nationale Institut for Transportforskning har draget disse konklusioner efter at have lavet en serie dybdegående interviews med redningsmandskab og kommunalt ansatte med administrative opgaver inden for redningstjeneste i Sveriges tre største byer.

Mangler erfaring
Undersøgelsen viste, at redningsmandskabet generelt kun havde lidt erfaring med ulykker med elkøretøjer, og at de havde tilegnet sig viden, efterhånden som de havde været i situationerne.

Men de havde svært ved umiddelbart at identificere køretøjer, der drives helt eller delvist af el, og de manglede også lettilgængelig information om, hvordan man konkret kobler strømmen fra i de forskellige elkøretøjer uden at risikere sikkerheden.

Forskerne peger også på, at det er nødvendigt, at informationen sættes i system, så der altid kan hentes oplysninger, også om de nyeste køretøjer.

Forskerne understreger, at det altid er vigtigt med grundig og aktuel viden, når elkøretøjerne skal håndteres, men det er ekstra vigtigt ved ulykker.

De administrative kommunalmedarbejderes viden om arbejdsmiljø i forbindelse med ulykker og behandling af elkøretøjer varierede en del. Men generelt konkluderer forskerne, at deres viden om miljøproblemer i forbindelse med elkøretøjer var endog betydeligt større. Og det var også uklart, hvem der havde ansvar for at sprede kundskab om arbejdsmiljøet i forbindelse med håndtering af elkøretøjer.

Forskerne anbefaler, at redningstjenesten bliver proaktiv og får uddannelse, træning og mulighed for at holde sig ajour med den tekniske udvikling, og at administrationen centraliserer indsamling og spredning af viden om sikker håndtering af el­ køretøjer ved ulykker eller havari. bauer

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157