23948sdkhjf

Megaforandringer forude

Den NYE verden kalder branchekonsulent og rådgiver Jens Sørensen omstillingen i autobranchen, hvor små aktører bliver ædt op af udviklingen.

MOTOR-MAGASINET HAR MODTAGE:

DEBAT Flere og flere nye biler kommer til. Innovationsbølgen tager til i fart. Ny teknologi og smarte driftsformer fødes. Mere og mere moderniseres og automatiseres. Prispres kommer stadig mere på dagsordenen. Kapitaliseringskravene stiger (generering af et endnu bedre cash flow, etc.) Konsolideringer griber endnu hårdere om sig. Distributionsled forsvinder. Produkterne holder længere. Nye forretningsmodeller kommer til. Finansieringsmodellerne ændrer sig.

Sådan kunne jeg blive ved.

Wow! Vi skal forholde os til mere og mere dynamik samt forholde os til en verden, som virkelig er i opbrud med lynbevægelse - om få år ser det hele anderledes ud. Det har vi nok sagt før, men nu møder vi det bare "anderledes" og på en voldsomt accelererende måde.



JEG HAR FØR GJORT OPMÆRKSOM på det alt for tunge og marginal-belastende distributionssystem/-forløb. Der er alt for mange led mellem producenterne og værkstedet/slutkunden. Derfor har vi også set en flerårig konsolidering i autobranchen, og denne konsolidering vil fortsætte nogle år endnu. Et godt eksempel er antallet af mindre importører/pakkefirmaer, som bliver "ligegyldige", når grossisten/distributøren når en volumenmængde, som kan trækkes direkte via Tier-1. Så ruller der nemlig mellem 35 og 45 procent mere ind i kassen hos den udbyder, som har råd og plads til at kapitalisere tingene selv.



DET ER HER, "UNIVERSAL DISTRIBUTØREN" træder ind på scenen. Om få år er der heller ikke længere plads til de små grossister - de kvæles. Har man en bruttofortjeneste på under 5 til 10 millioner, skal man nok begynde at tænke sig godt om. I Europa er hundrede vis af disse små spillere allerede forsvundet indenfor de sidste 10 år. Prøv bare at se tilbage på udviklingen i store lande som Tyskland og England.



YDERLIGERE STIGER LEVETIDEN PÅ de simple og hurtigt omsættelige reservedele. Prognoser taler nu om et muligt volumenfald på 5-8 procent ved udgangen af år 2024. Det er altså "lige om lidt". Har man således ikke volumen, har man et problem. På toppen vil vi se en større forandring på "branded products" og "private label". Alt tyder på, at denne fordeling vil sige 75 procent brands og 25 procent alternative produkter (ofte med eget koncept/produktnavn) inden udgangen af 2020 hos de driftige og smarte grossister/distributører! Der bliver ganske enkelte behov for højere marginaler.



UDOVER ALT DETTE TAGER digitaliseringen til. Det kræver dygtige mennesker og flere penge/investeringer. Vent bare og se, hvad der sker her mellem 2020 og 2025. Så spiller verden nemlig anderledes: Forretningsoptimering skal på dagsordenen. Sideløbende med dette vil der komme nye bølger af opkøb i autobranchen. Der er udsigt til megaforandringer hjulpet godt på vej af globaliseringen og de mange penge, som de rige ikke bliver rigere af at have liggende under hovedpuden. De skal ud og arbejde. Indenfor få år vil meget skifte hænder - vær vis på det.



"VERDEN SKRUMPER IND og bliver samtidig større", sagde jeg engang. Det lader til at ske fyldest.

Jens Sørensen,

professionel rådgiver f. The Wide View.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14