23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Lakexperten: Sådan er vi kommet videre

Efter en periode med uro har Lakexperten flere tiltag i gang, der kommer til at tegne virksomheden fremover.

OMSTILLING Salg af software til udlandet, partnerskaber og Lean på autolak-værkstederne. Det er tre af de større ting, som rumsterer i virksomheden Lakexperten Plus ApS. I foråret 2016 etablerede Lakexperten it-selskabet Apromas ApS (Automotive Process Management Solution). Selskabet har til formål at udvikle og sælge software uafhængigt af Lakexperten til skadesbranchen. Det forklarer Lars Fournais, der er bestyrelsesformand for Lakexperten Plus ApS, der for et par år siden blev omdrejningspunkt for en stævning af en række kritiske aktionærer. Sagen er dog gået i stå, og firmaet er kommet videre. Nu er der gang i en masse udviklingsprojekter.

- Vi er af den overbevisning, at vi igennem de snart fem år, vi internt har arbejdet med it som styringsværktøj, har en så stor knowhow, at vi tør at gå ud på det kommercielle marked og tilbyde processtyringsværktøjer til branchen, siger Lars Fournais og tilføjer:

- Selv om vi kommer til at sælge softwaret til branchen i Danmark, ja måske endda til lakeringsværksteder, som vi ville betragte som konkurrenter, så er det inden for kæde- netværksstyring, vi ser at vi har særlige kompetencer og kan dermed blive en attraktiv samarbejdspartner.

Det betyder ifølge bestyrelsesformanden samtidig, at virksomhedens salgsaktiviteter primært kommer til at rette sig mod udlandet og mod de kæder og eventuel leverandører, som opererer i skadesbranchen.

Den frivillige vej
Lars Fournais fremhæver også, at Lakexperten ifølge ham holder fast i de sunde rødder, der kredser om frivillighed. Dem er der ikke ændret på for nyligt, og det skal stadig være frivilligheden og erfaringerne fra medlemmerne, der kan være med til at skubbe Lakexperten fremad. Dog er satsningen på Apromas et klart signal til både aktienære og alle andre om, at virksomheden skruer op for investeringerne.

- Det vigtigste har været at finde ud af, hvordan bliver vi en endnu mere seriøs og attraktiv spiller, når vores kunder og vores kunders behov forandres så drastisk, som i de her år, forklarer Lars Fournais.

Partnerskaber supplerer
Lakexperten erkender, at der allerede findes en række forskellige it-systemer i lakeringsbranchen både i Danmark og i udlandet. Men alligevel tror firmaet på, at man vil kunne få fat i et marked. Ikke mindst fordi, at man siden Apromas’ stiftelse har arbejdet med at udvikle en helt ny software, som bygger på de nyeste teknologier, fem års knowhow og en række nye funktioner, som ikke tidligere er anvendt it-mæssigt i branchen, forklarer bestyrelsesformanden.

Seneste tiltag er, at man har fået to nye partnere ind i selskabet Apromas. Dels har softwarehuset it pilot fra Viborg, som har været faste programmører, takket ja til at blive partnere i selskabet.

- Og dels har Lakgruppens ejer Ole Dupont set muligheder for at udvikle sin forretning, samtidig med at Apromas vil kunne drage nytte af Oles netværk og kendskab til udlandet. Med andre ord har vi fået to meget attraktive partnere med om bord, som på hver deres områder styrker selskabet, siger Lars Fournais.

Flere nyansættelser
Udover Apromas har Lakexperten også stiftet salgsselskabet Qars. Det er sket ud fra et ønske om øget fokus på de store spillere på det danske marked.

- Vi kan se, at de store forhandlere bliver større og i kraft af de gode samarbejder, vi har med udvalgte bilimportører og kæder i dag, ser vi en fremtid for et salgsselskab, som udelukkende kan fokusere på at lytte til markedets behov og i samarbejde med kunderne at skabe ensartede og kundefokuserede løsninger. Det har været vigtigt for os, at give vores nye salgsselskab så meget luft under vingerne som muligt, fortæller bestyrelsesformanden.

Derfor har man ansat salgschef Carsten Bennetsen. Hans opgave bliver at finde kunder, som har et behov for at få løst store regionale eller landsdækkende udfordringer og samarbejder. I første omgang gælder det inden for autolakering.

- Men opstår der andre behov, skal vi også være klar til at løse dem. Det betyder så samtidig, at selskabet også vil komme til at få underleverandører, som ligger uden for Lakexpertens egne værksteder. Nogen kan måske undres, men det er vigtigt at vi først og fremmest lytter til kundernes behov og så herefter udnytter vores viden til at sikre at kunden får det, han forventer, fortæller Lars Fournais.

Også i Lakexperten-kæden har man gearet op med ansættelsen af Lean proceskonsulent Morten Kjelde. Det betyder, at kæden nu råder over to kædekonsulenter, som sammen med kædens leverandører skal anvise produktionsmetoder, der kan sikre kædens medlemmer en effektiv drift og sund forretning.

Kæden har også ansat Ib Møller Pedersen til blandt andet at understøtte kædens certificeringer.

- For os er certificeringerne vigtige, for de viser synligt vores professionalisme, men vi er også klar over, at dét at vedligeholde sin certificering er forbundet med megen administration. En disciplin, som for de fleste ligger langt fra det at lakere en bil. Derfor tager vi nu de første initiativer til at samle centralt, så vores lokale lakeksperter kan koncentrere deres indsats mod at lakere fine biler og sikre glade og tilfredse kunder.

Lakexperten dækker i dag 44 værksteder i Danmark. Det primære fokus ligger på lakering af personbiler, men kæden spænder bredt fra lakering af lastbiler og industriopgaver til karrosseriarbejde og bilpleje.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094