En kørende computer på speed

| Af Jakob Schultz | Tip redaktionen om en historie

I verdens mest avancerede og højteknologiske sport, Formel 1, er computerteknologi en uundværlig faktor i kampen om de få tusindedele sekunder, der kan afgøre forskellen mellem succes og fiasko.

TEKNIK Når de 20 racere sendes på banen i motorsportens kongeklasse, Formel 1, er det den øredøvende lyd og lugten af brændt gummi, der præger omgivelserne. Men det er helt inde i teamgaragerne, at en stor del af racercirkuset kontrolleres. Her skal teamene være på forkant med udviklingen, for i Formel 1 kommer man ikke langt, hvis ikke man benytter sig af computerteknologi.

Der skal ske så få fejl som muligt. Bilerne skal holde, kørerne skal yde deres maksimale, og pitstop og vitale dele på bilen skal konstant overvåges. En stor opgave, hvor intet skal gå galt, for banen kræver sine ofre, når materialet presses til det yderste. Hjælpemidlerne, som øger mulighederne for at bilerne gennemfører løbet, er avanceret computerteknologi, sensorer og indsamling af data, som kan bruges til opsætning af bilerne. I et Formel 1-team er bærbare computere, datakabler og trådløs transmission ligeså vigtigt som bremser, nye dæk, olie og brændstof.

Fyldt med sensorer

På ydersiden af en F1-racer er der ikke mange tegn på, at computere, mikroprocessorer, software og følsomme sensorer er en stor del i det game, der handler om at få bilen til at yde så optimalt som muligt. Kun på fronten af bilen stikker nogle antenner op og afslører, at der måles på bilen, når den skyder afsted på asfalten.
Læs også: Le Mans bød på masser af drama


Men det er i bilens indre, at det for alvor ser anderledes ud end på den blankpolerede overflade. Her sidder sensorer placeret forskellige steder i bilen, ligesom små computere eller ’sorte bokse’ indsamler de data til en datalogger, præcis bokse i fly. Efter et løb kan man sætte et kabel i bilen og overføre data til en computer.

Sensorerne og mikroprocessorerne er med til at redegøre for bilens tilstand, når den er på banen. De følsomme sensorer, som der er op til 100 af på en racerbil, måler og udregner flere hundrede informationstyper omkring bilens opførsel.
Læs også: Magnussen fik point i dramatisk løb i Baku


Alt afsløres: Affjedring, temperaturer, motorens tilstand, gearskift og aerodynamik er blot nogle af de ting, der kan måles og optimeres, så bilen bliver bedre. Alle sensorerne giver et komplet billede af, hvordan bilen opfører sig. Hvis noget ikke fungerer, som det skal, kan køreren via rattet selv ændre på opsætningen af bilen. Eller mekanikerne kan ændre på en vinge, når bilen kører i pit, for at forbedre den vigtige aerodynamik. Det hele er altafgørende for bilens opførsel på banen.

Alle data bliver indsamlet via en datalogger i bilen og er af vital betydning for et team og i udviklingen af bilen gennem sæsonen. Det er også nemmere at finde det bedste setup af bilen, når man kommer til en bane, man tidligere har været på.

Teknik optimerer indsatsen

I Formel 1 kommer der ofte regelændringer. For et nogle år siden var det tilladt for ingeniørerne i teamet at ændre på bilen via computerne under løbet, mens bilerne kører på banen. I dag er det blevet forbudt, men det er stadig muligt at lave ændringer, mens bilen drøner afsted. Nu foregår det på den måde, at teamet via radioen fortæller, hvad køreren skal ændre. Det kan han gøre på rattet, som er udstyret med adskillige muligheder for at ændre omdrejninger, affjedring, bremser og brændstofforbrug.

De data, som opsamles om bilens ydelse, kaldes også telemetri. Alle beregninger bliver foretaget i den specielle software, der viser hver en centimeter, som bilen kører. Disse data er også vigtige i forhold til at forbedre omgangstiderne for teamets kørere, der tydeligt kan se ud fra telemetri-dataene, hvor han kan ændre noget, for at køre en bedre omgangstid. //

Mere om: Formel 1 | Motorsport


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Debatindlæg: Stort er ikke altid godt

Danske bilers dæk farlige på tyske motorveje

Plus

Servicebog på skærmen springer ud

Plus

Ladning med design

Bilpleje for kræftsyg søn

Bilkarriere.dk skruer op for karrosserifaget

Bilbranchen sætter spot på karrosseriuddannelsen med danmarksmesteren i faget, Nichlas Rosenkilde Thomsen, som frontfigur.

Plus

Vi tester: polering i kredsløb

Online Avis Arkiv
Plus

Stor investering til flere mobile rude-job

Udbredelsen af sikkerhedssystemer i forruder får Dansk Bilglas til at investere stort i mobilt udstyr til kalibrering.

Plus

Auto Awards justerer afstemning

Der er nu åbnet for indstillinger: Regler for indstilling af nominerede og proceduren for afstemning til næste awardshow til november bliver ændret, med mulighed for indsigelse, efter evaluering med branchen.

Magnussen fik point i dramatisk løb i Baku

Elbiler farlige for redningsmandskab

Redningsmandskaber mangler oplysninger om elbiler, og det kan være farligt, viser svensk undersøgelse.

Plus 2

Nyt dæk med fokus på dækket som slidt

Efter Michelins udmelding og branchedebat om at fokusere på slidte dæks sikkerhed dukker Firestone op med et nyt dæk, hvor især dækkets egenskaber som slidt fremhæves af den amerikanske producent.

Plus

RTT tredobler sit overskud

RTT, som blandt andet klargør biler, forbedrede sit 2016-resultat temmelig markant.

Plus

Opfinderens ord

Plus

Video: Vi tester dansk opfindelse: trådløst trailer-lys

Lys på anhængeren uden ledninger lyder som noget fra en science fiction-film, men en dansk opfinder har gjort det umulige muligt.

Digital kundekamp

Plus

Regnskab: Autobutler er fortsat i minus

Vækst hos online-portalen gav flere kunder til værkstederne, som kom ud af 2016 med et minus på 12,4 millioner kroner.

Plus

Semler tilbyder alle bilister gratis dataopkobling

Gratis montering af simkort-enhed til biler fra 2008 sikrer, via en smartphone app, autoriserede værksteder data og opkobling med biler og kunder.

Plus

Würth og BG Diesel fusioner pleje-kursus

Plus

Fusion af DAG og BGD fuldbragt

To ekstraordinære og en stiftende generalforsamling sammenlagde de to autogenbrugs-foreninger BGD og DAG i "en lykkelig fusion" med den nye formands ord.

Plus

Dansk udvikler bruger brint til motorrens

Plus

Forstå bilens tilstandsrapport

Megaforandringer forude

Automobilmuseum fylder 50 åt

Plus

Polermiddel sætter arbejdstempoet op

Video: Den danske kæmper ved WorldSkills

Autotransportfirma udvider i toppen

Masser af debat om biler

FORMEL 1 / LE MANS : En kørende computer på speed

Katastrofe afværget på lak-uddannelsen

Nyt lak-additiv klar til særopgaver

Kvindedrømme om Le Mans

Lak-debat på Folkemødet

Folder om elbil karrosseriarbejde

Plus

Lakexperten: Sådan er vi kommet videre

Plus

Syv trin kan fikse svære plast-skader

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Skatteminister på lynvisit hos Triscan

Undgå miljø påbud

Gode tilbud sommertilbud fra Inventarland

Ny Struktur og konstruktionslim fra WEICON - Easy-Mix RK-7300

5 tips til at reducere dine plukkeomkostninger

5 tips til at reducere dine plukkeomkostninger

Dansk Procesventilation har færdiggjort endnu en olietågeløsning hos Lem Beslagfabrik

GPS sporing af alle dine værdier

Istandsatte brugte HPA C400 Styretøjs Udmålere SÆLGES fra B. A. Maskinservice ApS

Danmarks mest eftertragtede brugte bil

Korrosionsresistent slangerulle/vinde Nederman Serie 888/889

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

Spilder du også?

Techno Vector 7 fra B. A. Maskinservice ApS

GPS Tyverisikring og overvågning - kun 541,- årligt

Sælg biler lettere og hurtigere

Mobil og miljøvenligt rensekar

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af coating pulver-støv hos Boehringer Ingelheim

TYROLIT, Din partner i støberibranchen

Højkvalitets kemikalieskab med acryl glasdøre

Leasing på gule plader – få en lavere beskatning og leasingydelse!

Stor succes med Spill Kits til transportbranchen

CO2 neutralt website

Biltorvet er et godt sted at arbejde

KÆMPE NYHED på vej i bilbranchen..

Send til en kollega

0.256