23948sdkhjf

Tjek leasingbilens servicebog for rust

Både som forhandler og kunde skal man være vågen.

LEASING Selv om forholdet med leasingbranchen og politikerne på Christiansborg for tiden godt kunne bruge en gang rustbeskyttelse, så er faren ved rigtige rustangreb kontra garanti på leasingbiler mere end reel. Det fortæller Finn Larsen, der arbejder som teknisk konsulent i AutoBranchens VidenCenter.

- De mange leasingbiler, som i dag kører rundt på de danske veje, har også brug for rustbeskyttelse, så garantien opretholdes. Men ofte "glemmes" dette fordi ejerforholdet kun er af kortere varighed. Den enkelte leasing kunde tænker ikke korrosionsbehandling og rusteftersyn, siger Finn Larsen og tilføjer:

- Når leasingforholdet ophører, og bilen skal videre til ny ejer, er det en rigtig god idé, at tænke supplerende rustbehandling og garanti.

Tjek importør-regler
Den teknisk chef fortæller hertil, at når garanti og behandlinger er bragt i orden af den nye ejer, skal man også være opmærksom på garanti i forbindelse med karrosseriskader. Alle biler har en fabriksbehandling, som skal genetableres med de rette metoder og produkter i det berørte område.

- Mangelfuld behandling vil betyde at garantien frafalder for det reparerede område, forklarer Finn Larsen.

Har kunden fået bilen behandlet på et professionelt rustbeskyttelsesværksted er det yderst vigtigt, at det skadede område genbehandles af samme leverandør, for at garantien kan opretholdes. Karrosseriværkstedet har hverken materialer, metoder eller miljøforhold til rådighed. For at udfører rustbeskyttelse.

- I den seneste tid har vi set en række sager om garantiforhold på biler, som er forsøgt behandlet ude på karrosseriværkstederne. Kunde, værkfører og reparatører skal derfor være opmærksomme på disse forhold og videregive deres viden inden for området, så ikke der efterfølgende opstår problemer omkring garanti, siger Finn Larsen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111