Dansk Industri: Zigzag-kurs for elbiler er afskrækkende
Dansk Industri savner en langsigtet aftale om afgifterne på elbiler i stedet for det kludetæppe, man har nu.
Aftalen betyder, at elbilerne frem til udgangen af 2018 - eller indtil der er solgt 5000 styk - bliver pålagt 20 procent af den normale registreringsafgift, præcis som det var tilfældet inden årsskiftet.
Men Thomas Møller Sørensen, der er direktør for Bilbranchen i Dansk Industri, kalder den nye aftale for en lappeløsning og efterlyser en mere varig løsning:
- Med den nye aftale er det tolvte gang siden 1988, at man laver særlige regler for elbiler.
- Denne stop-and-go politik sender et signal om, at elbiler er noget specielt og eksotisk, der skal behandles særskilt.
- Og så længe, man gør det, afskrækker det forbrugere og investorer fra for alvor at tage elbilerne til sig, siger han.
Thomas Møller Sørensen mener, at der er brug for en grundlæggende reform af registreringsafgiften.
- Partierne bag aftalen bør i stedet finde sammen om en egentlig omlægning af registreringsafgiften til en teknisk baseret afgift.
- Det vil sidestille alle teknologier og sende et fremtidssikret signal om, at man roligt kan købe og investere i elbiler.
Bilbranchen har sidste år sammen med FDM og De danske Bilimportører fremlagt et fælles udspil til, hvordan den danske registreringsafgift kan lægges om.
Den går som nævnt ud på, at man ikke beregner skatten ud fra bilens værdi, men ud fra en række tekniske kriterier, som for eksempel CO2-udledning eller sikkerhedsegenskaber.
Samtidig lægges der i forslaget op til, at beskatningen foregår løbende i stedet for som nu, hvor beskatningen sker, når bilen indregistreres første gang.
/ritzau/
Kilde: /ritzau/