23948sdkhjf

Ny Insignia - en elegant, tysk kæmpe

En ny Opel Insignia stationcar er på vej, og den bliver mere elegant, mere rummelig og mere sikker end nogensinde før. Og så behøver du ikke at frygte mørket længere.
BILSALG Opel har leveret den ene behagelige overraskelse efter den anden de senere år. Først kom en ny lækker Corsa, så kom Opel Astra, som velfortjent blev årets bil, men efterladt var Insignia, en flot, men tung og ikke særlig praktisk bil.

Det er der blevet lavet om på nu, for Opel har løftet sløret for den nye Insignia, og den lover både guld og grønne skove.

Stationcar-varianten hedder Sports Tourer, og den er blevet flot at se på, med et langt, slankt design. Og slank har været et nøgleord, modellen er nemlig op til 200 kilo lettere, på trods af, at akselafstanden er forlænget 9,2 cm til gavn for benpladsen. På bagsædet er der nu 31 mm mere plads til hovedet, og takket være det nye design, er karrosseriet ikke længere tykt som en borgmur, hvilket betyder, at der er 20 liter mere plads i bagagerummet, som nu tager 560 liter.

Mørkeræd


I kabinen forkæles både for- og bagsædepassagerer med varme i sæder, forrude og rat. Den aktive sikkerhed er forbedret med head-up display, automatisk nødbremse og Rear Cross Traffic Alert, så du ikke bakker ud i nogen fra en indkørsel. Opel har også videreudviklet sine forlygter fra Astra, som kaldes IntelliLux LED matrix. Det er et intelligent lyssystem, der kan bibeholde det lange lys, selvom, der kommer modkørende. Systemet slukker nemlig kun de få LED-pærere, der kan blænde den modkørende, og lader de andre lyse. I virkeligheden betyder det, at pærerne kan lyse alt omkring den modkørende bil op, men ikke blænde chaufføren. Men systemet er blevet endnu mere præcist, da der nu er i alt 32 LED-pærer, hvilket er dobbelt så mange som før. Systemet skulle give et skarpt, klart lys på op til 400 meter.

Otte trin og firehjulstræk

Med den nye Insignia kommer der også en ny egenudviklet 8-trins gearkasse og et spændende nyt firehjulstræksystem. Differentialet til bagakslen aktiveres ikke længere mekanisk, men elektronisk, og det skulle give hurtigere reaktionstid, og så giver det mulighed for at kunne have en ’torque vectoring’-funktion, hvor der sendes ekstra moment til det yderste hjul i sving - det neutralisere understyring, og gør både bilen sjovere og mere sikker. Bilen får debut på biludstillingen i Geneve i marts.


Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203