23948sdkhjf

LEDER: Find hadet frem

Den ugentlige leder i Motor-magasinet, autobranchens uafhængige fagblad gennem 47 år.
MOTOR-MAGASINET MENER:

VI ER TILBØJELIGE TIL at glædes over det, der fungerer godt. Det, som kunderne elsker. For det bestyrker os i, at vi gør noget rigtigt. Men nogle gange skal man vende tingene på hovedet og sætte ind dér, hvor kunderne ikke er så tilfredse, for at kunne forbedre forretningen - og måske overhale konkurrenterne. Det var i hvert fald budskabet forleden, da Mogens Bjerre, associate professor ved CBS, stod foran et hold erfarne bilsælgere og indehavere i Q8’s danske hovedkontor og bad dem finde ud af, hvad kunderne ligefrem hader i de enkelte bilforretningers service og arbejdsgange. En spændende indgang til et ændret "mindset", som måske også kan indbefatte ny tænkning omkring emner som delebiler i stedet for lånebiler, som det blev foreslået fra salen.

HAD ER DER OGSÅ til reparationsgrænsen, der igen er oppe at vende politisk. Brancheforeningerne tror ikke på beregninger omkring konsekvenserne for job og elevpladser og skatteministerens udmelding. Tilsyneladende er det svært at sætte tal på, da praktikpladser vil blive fordelt ud på andre erhverv. Dermed er der atter "gummigrund" under de politiske udmeldinger, så autobranchen har svært ved at vinde gehør for sine argumenter og egne beregninger. Det skaber unødig frustration. Vi må appellere til, at også oppositionen kan få klare svar på beregninger og statistik, som kan underbygge de politiske beslutninger. Ellers må tvivlen vel kommen autobranchen til gode, så reparationsgrænsen atter kan sænkes til et givent, acceptabelt niveau - for helt væk kommer den aldrig.
At autobranchens ellers enige brancheorganisationer helt skal droppe det politiske pres gennem nu 16 år, som en fremtrædende branchemand foreslår i denne uges fagblad, vinder næppe gehør. Vi er ikke kendt for at smide håndklædet i ringen, trods modstand.

OG SÅ HAR VI GRUND TIL at vende had til glæde i den omstridte diskussion omkring bildata. Her har bilproducenterne i europæiske ACEA erkendt, at de må lade den frie del af autobranchen komme til fadet. Ligesom den frie leverandør af autodata, Autologic, har fået hul igennem i globalt perspektiv i den såkaldte Right to Repair-kampagne overfor Volvo. Vi håber naturligvis, at den helt friske ACEA hensigtserklæring bliver effektueret, så konkurrencen kan foregå på lige vilkår med frie aktører og leverandører som producent-opposition til ”regeringen” i form af bilproducenter.

God læselyst!
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109