23948sdkhjf

Uddannelse skaber værdi for værkstederne

FTZ Akademi har eksisteret siden 2009 og fik hurtigt succes hos de selvstændige autoværksteder. I dag tilbyder akademiet et større udvalg af kurser og uddannelser - og dét skaber værdi for værkstederne.
KOMPETENCER - Efter at have været selvstændig med eget autoværksted i over ti år, troede jeg ikke, at nogen kunne lære mig noget af betydning, men Indehaveruddannelsen hos FTZ Akademi har gjort mig langt skarpere på at drive forretning, fortæller Morten Steffenauer.

Han driver sit værksted i Viborg under kædekonceptet Din Bilpartner, hvor de er fire mekanikere i alt. Også i forhold til de ansatte har investeringer i uddannelser fra FTZ Akademi betalt sig.

- Mine mekanikere har fået blandt andet Auto Tekniker uddannelsen samt kurser i elbiler, pladearbejder og klima. Uanset uddannelsens indhold er de kommet tilbage med guldkorn, vi anvender i hverdagen, udtaler Morten Steffenauer.

Alt for autoværkstederne

Oplevelser, som dem værkstedsejer Morten Steffenauer melder om, er årsagen til, at FTZ opretter nye uddannelser og kurser samt løbende forbedrer de nuværende, så de hele tiden matcher branchens behov.

- Uanset hvad vi foretager os hos FTZ, er udgangspunktet at optimere forretningen for de frie autoværksteder. Det ved de godt, og værdien ved videreuddannelse viser sig øjeblikkeligt. Det er årsagen til, at FTZ Akademi er en succes, forklarer Jens Nordestgaard Andersen, vicedirektør hos FTZ.

I begyndelsen af akademiets historie kørte underviserne ud til værkstederne med borde og stole og satte et undervisningslokale op for en dag. Det løb tiden hurtigt fra, og i dag har FTZ Akademi 5-6000 kursusdeltagere om året.

Viden skaber værdi

FTZ Akademi tilbyder et væld af eksterne uddannelser og kurser * som bl.a.

Indehaveruddannelse

Auto Tekniker uddannelse

Service Tekniker uddannelse

Karrosseri uddannelse

Airconditionkursus

Værkstedsdrift

Varebil uddannelse

Diagnosetester kurser

El/hybrid kursus

Rudekursus

Pico scope

*Nogle af uddannelserne er særlig rettet mod kæderne AutoMester, Din Bilpartner, Hella Servicepartner og Carpeople.


Fri af bilproducenterne

- Bilproducenterne er som hovedregel interesserede i at holde bilerne hos sig selv gennem specialiseret service og reparationer. Og den måde bilerne bliver produceret på i dag, gør det svært for den frie del af branchen at servicere dem. Det er så her, vi kommer ind i billedet, for vores kunder er de selvstændige autoværksteder, påpeger vicedirektøren hos FTZ.

En af de vigtigste opgaver for akademiet er hele tiden at holde sig opdateret på, hvad der sker i fremstillingsindustrien samt have føling med, hvad værkstederne har brug for i hverdagen. Og koble de forhold sammen.

- Vi er ikke bundet af nogle rammer eller regler og kan derfor tilrettelægge målrettede forløb, der præcist matcher autoværkstedernes behov. Og de ændrer sig som bekendt løbende, lyder det fra Jens Nordestgaard Andersen.

Det er især FTZ Bilteknisk Support, der via kundernes spørgsmål først får en fornemmelse af, hvor der opstår nye behov, som kurser og uddannelser bliver rettet ind efter.

Altid opdateret undervisning

- Der går kort tid, fra vi ser et behov, til vi kan tilbyde en uddannelse. Et godt eksempel er den stigende efterspørgsel på viden om DAS (Drive Assist Systems, red.). De teknisk avancerede systemer har fundet vej fra high-end til mainstream bilerne, og derfor har vores kunder brug for at kunne forstå dem, fortæller akademichef hos FTZ, Søren Rolskov-Paulsen.

Der er ti faste undervisere tilknyttet hans team, og de er med egne ord alle sammen bil-nørder. Det har den fordel, at de alle helt naturligt holder sig opdateret på nyheder fra branchen - og ikke mindst får dem testet i praksis. De kan simpelthen ikke lade være.

- Vi får ny viden både via OE leverandører og ved selvlæring. Den største opgave er faktisk mest at tilpasse vores undervisning til de udfordringer, værkstederne aktuelt står med. Der er et tidsspænd, fra vi kender ny teknik til den rammer mekanikernes hverdag, siger akademichefen.

Alt hos FTZ Akademi handler om at ramme værkstedernes behov, uanset niveau og fagområde. Én ting er dog ret generelt for alle kurser og uddannelser.

- Set som samlet faggruppe er automekanikere sjældent ret glade for at sidde stille alt for længe ad gangen. Derfor er vores forløb bygget op omkring halv teori og halv praksis. Når vi kan se, det er tiltrængt, kaster vi os over noget praktisk. På den måde holder vi undervisningen levende og humøret oppe, siger Søren Rolskov-Paulsen.

Uddannelse stopper aldrig

Alle underviserne hos FTZ Akademi har en stor omstillingsparathed og er vant til at tilpasse deres undervisning løbende.

- Lige nu kæmper mange mekanikere med elektroniske servicebøger, nulstilling af servicelamper og udlæsning af bilens servicehistorik, og derfor er det en del af Service Tekniker uddannelsen, giver akademichefen som et eksempel.

Især Auto Teknikker uddannelsen er særlig eftertragtet og har over et års ventetid.

- De fleste ønsker veluddannet personale, og den tid, hvor nogen kunne sige, at de var færdiguddannet automekaniker, er for længst forbi. Der sker så meget nyt i bilbranchen hele tiden, så det er om at være på stikkerne for at følge med, fastslår Søren Rolskov-Paulsen.

Mens indehaverne af autoværksteder gladeligt sender deres ansatte på videreuddannelse, er det ofte en lidt større beslutning for dem selv at komme afsted. Men behovet er der, fortæller akademichefen.

- Her er fokus mere individuelt. Vi går ind og ser på, hvordan vi kan optimere lige præcis deres forretning og gør det også klart, hvad for udfordringer de skal forberede sig på i fremtiden.

Værdi via viden og netværk

For mig var det både tidsmæssigt og økonomisk en udfordring at begynde på Indehaveruddannelsen hos FTZ Akademi. Jeg syntes, det var dyrt og var meget i tvivl, om det kunne betale sig. Nu hvor jeg er ved at være færdig med uddannelsen, er jeg bare taknemmelig for, at jeg gjorde det, fortæller Morten Steffenauer.

Værkstedsejeren med fire mekanikere under sig fremhæver en lang række gevinster ved uddannelsen. Det er åbenlyst en fordel at have fået en større økonomisk indsigt og evne til at gennemskue nøgletal og regnskaber. Men den største forskel, uddannelsen har gjort, ligger i den mere bløde ende.

- Uddannelsen har ændret mit mind-set. I dag ser jeg straks, hvor jeg kan sætte ind og forbedre min forretning frem for at sidde fast i forhindringer. Jeg har også lært en masse om at læse kundetyper, der gør, jeg langt bedre kan møde dem optimalt og dermed styrke mit salg, siger Morten Steffenauer.

Endelig fremhæver han fordelen ved at være på hold med ligesindede, og at der er obligatorisk overnatning imellem undervisningsdagene, der ligger i moduler af to dage.

- For det første skaber uddannelsen et netværk, hvor vi bruger hinanden imellem modulerne til knowhow, fordi vi ligger på niveau. For det andet får jeg også en hel masse godt med hjem fra aftenerne mellem undervisningsdagene. De gør det 100 procent på FTZ Akademi - det skal de altså have.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079