23948sdkhjf

Trepartsaftale viser gode takter for autobranchen

AutoBranchen Danmark er tilfreds med den netop indgåede trepartsaftale, der skal skaffe mekanikerne flere praktikpladser.
PRAKTIK AutoBranchen Danmark er positiv over for hovedlinjerne i den nye trepartsaftale. Man skal dog passe på med for hårdt at straffe virksomheder, der ikke opretter nok praktikpladser. Det kan skade konkurrenceevnen. Det skriver organisationen i en pressemeddelelse.

Regeringen, Dansk Arbejdsgiverforening og LO har hovedpunkterne klar i en ny trepartsaftale, der skal gøre op med manglen på praktikpladser og faglært arbejdskraft. Der skal skabes 8.000-10.000 nye praktikpladser frem mod 2025.

De nye praktikpladser skal finansieres ved, at de arbejdsgivere, der ikke opretter praktikpladser, skal betale et større bidrag til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB), mens de arbejdspladser, der tager lærlinge ind, skal betale et mindre bidrag.

- Vi kan med glæde konstatere, at vores forslag om at belønne de virksomheder, der tager lærlinge, er blevet imødekommet. Det er dog vigtigt ikke at straffe de virksomheder, som ikke opretter nok praktikpladser, for hårdt. Det kan medføre, at konkurrenceevnen for især de små og mellemstore virksomheder forringes. Dermed bliver vejen til at oprette en praktikplads længere. For AutoBranchen Danmark er målet, at der oprettes flere praktikpladser, og at vi får alle med på vognen, siger Jens Brendstrup, administrerende direktør, AutoBranchen Danmark.

Ingen praktikpladsgaranti


Trepartsaftalen

Regeringen og arbejdsmarkedets parter har fredag indgået en trepartsaftale. Den indeholder følgende hovedpunkter:

● Aftalen forpligter arbejdsgiverne til at oprette 8000 til 10.000 flere praktikpladser i 2025.

● De ekstra praktikpladser skal oprettes gradvist i årene frem mod 2025.


Regeringen og LO’s ønske om en praktikpladsgaranti er ikke blevet imødekommet. Derimod vil der i stedet blive stillet krav til virksomhederne om at oprette flere praktikpladser.

- Vi hilser denne løsning velkommen. I stedet er det nu op til virksomhederne selv at tage ansvar for oprettelse af praktikpladser og dermed sikre et større brancherettet arbejdsudbud fremover, siger Jens Brendstrup.

AutoBranchen Danmark har også peget på, at de nye praktikpladser først og fremmest skal oprettes der, hvor der er gode beskæftigelsesmuligheder inden for autobranchen, og at den økonomiske kompensation, som virksomhederne kan opnå, netop skal målrettes og overkompenseres på de områder. AutoBranchen Danmark kan konstatere, at vores ønske også her er blevet imødekommet.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095