23948sdkhjf

Kia topscorer for første gang i USA

Koreanerne overgår premium mærkerne i den seneste kvalitetsanalyse over det amerikanske bilmarked.
KÅRING Førstepladsen i den prestigefyldte Initial Quality Study (IQS), som analysefirmaet JD Power foretager hvert år, skyldes solide præstationer fra modellerne Sportage og Soul, mens Rio, Forte og Sorento alle endte blandt de tre bedste i deres respektive segmenter.

Det er første gang i 27 år, at et ikke-premium mærke har indtaget førstepladsen, når det gælder de overordnede kvalitetsmålinger, som normalt toppes af mere luksuriøse mærker som Porsche og Jaguar. I de 30 år, hvor J.D. Power har lavet analysen, er det tidligere kun Toyota, blandt ikke-luksusmærkerne, der har indtaget førstepladsen.

I takt med at Kias salg i USA er steget de seneste år, og nu overstiger 600.000 biler om året, er mærkets præstationer i analysen også forbedret. I 2013 opnåede Kia første gang en samlet placering i top 10, og sidste år sluttede Kia på en andenplads.

Udnævnelsen af Kia som bedste kvalitetsbrand kommer få uger efter, at Sportage har gennemgået det tyske magasin Auto Motor und Sports omfattende toårs test af driftssikkerheden uden en eneste fejl.

Det er besvarelser fra bilejere i 26 segmenter, der danner baggrund for IQS, som derfor afgøres af bilejerne, der evaluerer deres køreoplevelse, motorens og gearkassens præstationer og også en lang række kvalitetsrelaterede problemer i løbet af de første tre måneder som ejere af bilen.

Dansk importør-glæde

Hos Kia Import Danmark, der i år fejrer 20 års jubilæum, med en rekord på 11.180 solgte biler i 2015, er det ikke nogen overraskelse, at mærket topper listen.

- Det kommer ikke bag på os, for det stemmer overens med de kvalitetsanalyser, som vi selv laver. Vi oplever, at vores kunder er tilfredse, fordi de ikke oplever fejl og mangler ved bilerne, siger Lene Majdal Iversen, PR-koordinator hos Kia Import Danmark, og forklarer:

- Der hvor vores udfordring ligger er, at få folks opfattelse og fordomme omkring mærket til at ændre sig. Vi har været på markedet i cirka 20 år, men der er stadig folk, der tror at Kia ikke kan levere kvalitet. Derfor er det godt med sådanne undersøgelser, der understreger det vi selv oplever, og som vores kunder fortæller os.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203