23948sdkhjf

Branchen for autolakering er ændret for altid

Lakexperten kommer med flere bud på, hvordan branchen udvikler sig fremover.
VI HAR MODTAGET For år tilbage kæmpede autolakeringsbranchen med et noget blakket ry. ”Sørg for at få malet din bil om formiddagen, for det ikke sikkert at maleren kan stå på sine ben om eftermiddagen”.

Historierne er mange, men sådan er det ikke i dag. Med professionaliseringen i branchen er der blevet fokus på andre og vigtigere parametre. Hvordan minimerer vi i samarbejde spildtid? Kan vi etablere et work flow, som kan forbedre lånebils- og værkstedkapaciteten? Hvordan kan antallet af reklamationer bringes ned til et minimum? Osv.

Alle sammen parametre som peger imod at koncentrere sig om den totale forretning i forbindelse med bilskadereparationer. For nok er konkurrencen hård og rabatten høj i lakeringsbranchen, men de egentlige værdier skal findes i samspillet mellem pladeværksted og autolakerere.

Én times spildtid på pladeværkstedet pga. for sent leveret lakeringsreparation og fortjenesten på hele reparationen kan være væk. Dårlig udnyttelse af lånebilskapaciteten pga. usikkerhed om, hvornår skaden kan være færdigrepareret og om kvaliteten af arbejdet er god nok - og flere hundrede kroner er tabt.

Den lokale kontakt vigtig
Manglende mulighed for at udnytte værkstedets kapacitet pga. uens ordreindgang eller manglende volumen. Faldgruberne er mange. Men det er løsningerne også.

Gennem en lokal forankring i hele landet kan et konstant fokus på dialog i hverdagen og sikring af et godt samspil mellem pladesmed og maler være vejen til succes – for alle parter. ”Det er vigtigt, at forstå vores kunder forretning, og som samarbejdspartner tilpasse vores produktion til deres behov. Men det vigtigste parameter er, at vi arbejder med en høj og synlig troværdighed,” udtaler Lakexpertens kædechef Bo Søndergaard.

Igennem en årrække har vi hos Lakexperten optimeret vores koncepter, sådan kunden er i centrum. Og for at sikre at vi holder, dét vi lover, registrerer vi alle procestrin og dokumentationer fra bookning til aflevering. Igennem disse registreringer sørger vi for den troværdighed, som vores kunder har krav på.

De fleste af autoforhandlere er underlagte høje dokumentationskrav og med god grund: for ingen bilproducent eller autoforhandler ønsker at være ansvarlig for, at en ulykke blev fatal pga. for dårlig eller forkert skadesreparation. Og selvom en lakering ikke har de samme fatale konsekvenser som en karrosserireparation, så bør troværdigheden og dokumentationskravene være de samme. For den reelle værdi i et skadesarbejde ligger i kundens oplevelse og tryghed i, at bilen er bragt tilbage til oprindelig stand. Og det kan man kun give, hvis der er styr på dokumentationen.

Lakexperten, juni 2016
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125