23948sdkhjf

Shuttle-service med indlagt bilsnak

I alt 11 folketingspolitikere, fra venstre til højre side af Folketinget, fik et lift og en snak om bilafgifter i Danmark.
TRANSPORT Konceptet var enkelt. Bilbranchen gav et lift til Folkemødet, til gengæld skulle der tales om bilafgifter under turen. Under Folkemødet har Bilbranchen transporteret i alt 11 folketingspolitikere til og fra Allinge. Politikerne var fra næsten alle partier i Folketinget, og var enten partiformænd eller ordførere for relevante områder for bilbranchen.

Med en transporttid fra Rønne til Allinge på omkring en halv time var der god tid til at få diskuteret det danske afgiftssystem for biler.

- Under turen til Folkemødet fik vi mange gode snakke om, hvordan man kan indrette bilafgifterne på en langt mere intelligent måde, end det gøres i dag. Partierne fra både rød og blå blok erkender, at det nuværende afgiftssystem langt fra er optimalt, siger Thomas Møller Sørensen fra Bilbranchen.

Folkemødet 2016

På trods af dårlige vejrudsigter blev Danmarks største politiske festival for femte gang succesfuldt afviklet – i år med næsten 3000 forskellige events, internationale gæster og et helt nyt gratis mødetelt for de mindre organisationer.

Knap 100.000 gæster har i løbet af Folkemødet 2016 været i Allinge for at deltage i politikfestivalen, der i år husede knap 3000 events. Lørdag slog festivalen alle rekorder da 40.000 lagde vejen forbi Allinge. Efter en række usikre vejrprognoser, havde Bornholms Regionskommune indkøbt flis nok til at dække halvdelen af Bornholms veje, men heldigvis blev beredskabet kun brugt i et begrænset omfang.

Vanen tro var de flittige brancheorganisationer på pletten for at påvirke især Folketingspolitikerne om de mange auto-mærkesager.

Det gjaldt ikke mindst den nærmest evindelige sag om reparationsgrænsen, som ved indgangen til 2016 atter blev sat op, og som nye tal viser igen koster både værkstedsjobs og praktikpladser i branchen. AutoBranchen Danmark var som altid på plads på ydermolen i Allinge og klar til at sætte fokus på netop reparationsgrænsen, men også branchens andre mærkesager: Bilafgifter, bedre fremkommelighed og kvaliteten af erhvervsuddannelserne. Dansk Bilbrancheråd var også at finde på Solskinsøen for at tale autoværkstedernes sag – med blandt andet debat om den cirkulære økonomi og grønne tendenser i bilbranchen, og for andet år i træk tog Bilbranchen under DI til Folkemødet for at tale om de danske bilafgifter. To plug-in hybridbiler blev brugt til at give politikere et lift til og fra Folkemødet og for at vise, hvordan det nuværende afgiftssystem straffer ny teknologi.

Bornholm lægger også ø til Folkemødet 2017.


Ny teknologi

De to VW Passat GTE som politikerne blev transporteret i virkede samtidig som rullende eksempler på, hvordan ny teknologi kan gavne miljøet og øge trafiksikkerheden.

- Bilerne havde plug-in hybridmotorer og forskelligt sikkerhedsudstyr, som vi under turene kunne vise politikerne – blandt andet en adaptiv fartpilot. Mens bilen tilpassede farten til den forankørende bil kunne politikerne tænke lidt over, hvorfor teknologi til gavn for miljø og trafiksikkerhed skal være belagt med 150 pct. afgift, forklarer Thomas Møller Sørensen.

På Folkemødet var Bilbranchen desuden inviteret til reception ved De Danske Bilimportører, hvor Bilbranchen sammen med FDM og De Danske Bilimportører, fortalte om deres fælles udspil til smartere bilafgifter til gavn for forbrugerne, branchen, erhvervslivet og samfundet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172