Smæk til Alfa- og Renault-værksteder
Hvilket bilmærke giver størst sikkerhed for et godt værksted? FDMs Autoindex over mærkeværkstederne giver et tydeligt fingerpeg.
Ja, der er ingen nødvendig modsætning her. Tydeligt er det med Alfa Romeo-ejere, som er glade for deres biler men vurderer, at værkstederne er blandt Danmarks ringeste.
Og omvendt: Toyota-ejeres tilfredshed rækker til en femteplads på listen med i alt 22 bilmærker, ikke desto mindre rater de værkstederne som Danmarks bedste – hvilket de har gjort 14 år i træk.
Dette er bare nogle af de store konklusioner i den nye udgave af Motor AutoIndex – Forende Danske Motorejeres store tilfredsheds-undersøgelse af mærkeværksteder blandt danske bilister. De frie værksteder indgår ikke i FDM-undersøgelsen.
Alfa og Renault i bund
Generelt er tilfredsheden med mærkeværkstederne stor. Den generelle tilfredshed er især trukket af mærker som Volvo, Seat, Kia og Peugeot, der alle har øget kundetilfredsheden med over en procent. I modsatte retning trækker blandt andet Alfa Romeo, Honda, Audi, der må stå på mål for en nedgang i tilfredshed på to procent eller mere.
Suzuki oplever en bemærkelsesværdig udvikling. Sidste år gik tilfredsheden lidt tilbage og året før noget mere, men ikke desto mindre er netop Suzuki-kunderne så tilfredse med deres værksteder, at mærket fortsat er på listens andenplads efter Toyota men foran Volvo.
Motors AutoIndex undersøgelse af kundernes tilfredshed med værkstedernes indsats afspejler også kundernes umiddelbare forventninger til værkstedet. Et eksempel er Audi. Sidste år scorede mærket 883 point i den tilsvarende analyse, i år er scoren 866 – af eksperter udlagt som et udtryk for, at Audi-ejere har en særlig høj forventning til mærket.
Alfa Romeo-kunders vurdering af værkstederne er også bemærkelsesværdig. På trods af at Alfas biler placeres som nummer otte, placeres værkstedernes indsats som nummer sjok – altså nummer 22. Det viser, at man som Alfa-ejer kan bære over med meget – bare bilen er en Alfa!