23948sdkhjf

Sådan oplever unge bilkøb

To studerende fortæller om, hvad der tænder dem, når de skal købe bil.
DEN FØRSTE GANG Hvordan oplever unge bilkøbere egentlig det at møde bilforhandlerne? Hvordan vil de gerne modtages? Hvordan søger de information? Hvad afgør, om de vælger én forhandler frem for en anden?

Det er nogle af de spørgsmål, som skulle besvares på et eftermiddagsmøde, som IBA i Kolding, Bilbranchen under DI og Würth stod bag i sidste uge.

Her tog en række oplæg udgangspunkt i en ny rapport fra IBA i Kolding kaldet ’Fremtidens bilkøbere’. Den studerer, hvordan en helt ny type af forbrugere i alderen 18 til 30 reagerer, når de skal købe bil.

To af de studerende, som har hjulpet undersøgelsen er Anita Aamand og Julie Borring, der begge studerer International Sales & Marketing Management. Sidstnævnte købte tilmed selv bil i december 2015, og hun delte ud af nogle af hendes erfaringer i mødet med autobranchen:

- Min kæreste og jeg besluttede os i vinteren sidste år (2015, red.) for at købe en bil. Inden da googlede vi lidt rundt for at blive klogere på, hvilke modeller, de forskellige bilmærker egentlig havde på daværende tidspunkt. Vi læste anmeldelser, og min kæreste så en del Youtube-videoer om sikkerhed og udstyr, fortalte Julie Borring på sit oplæg.

- Vi spurgte også familie og venner til råds. Mest af alt for at forsøge at afstemme vores behov til størrelse af bil, brændstofforbrug, forsikring og så videre. Og så var indtrykket af de enkelte forhandleres hjemmesider vigtigt. Her dykkede vi mere konkret ned i bilmodellerne, sagde hun.

Sociale medier todelt
Hvad der i kraft af Julie Borrings alder, 22, nok var en smule mere overraskende var, at hun faktisk overhovedet ikke havde brugt sociale medier på internettet på det tidspunkt.

- Selv om vi fik lagt os fast på tre forhandlere og nogle bilmodeller, vi gerne ville kigge nærmere på, så havde vi foruden Youtube ikke brugt sociale medier som Facebook og Instagram, forklarede den IBA-studerende.

Der hvor både Facebook og Instagram i stedet fik sine berettigelse var, da købet af en Volkswagen Up var gennemført.

- Her lagde jeg nogle billeder ud på især Instagram (socialt netværk baseret på fotos, red.), hvor jeg blandt andet taggede billedet. Det betød, at mine venner kunne tjekke den forhandler ud, hvor jeg endte med at købe bil, modellen og så videre. Her gav det mening at bruge, syntes jeg.

At starte fra nul
Men hvordan tiltrækker man den gruppe af forbrugere, der på papiret er umulige at hive ind til ens salgslokaler?

Det gav Anita Aamand nogle bud på. Hun er nemlig en den situation, at hun hverken har kørekort og bil. Men hun berørte en af eftermiddagsmødets vigtigste pointe, nemlig at de yngre forbrugere på nogle punkter hellere vil have adgang til en bil frem for at eje den.

- Min familie og jeg har talt om at lease en fælles bil. Jeg bruger i dag meget offentlig transport, hvilket er helt fint for mig. Jeg holder dog også øje med både sociale medier og især bloggere. For mig symboliserer bloggeren et nærvær og en troværdighed, som bilforhandlere har svært ved at konkurrere med. Det er tillid og troværdighed i øjenhøjde, fortalte Anita Aamand på sin del af oplægget fra de to studerende.

Læs mere om IBA's store undersøgelse med det her link
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.219