23948sdkhjf

Emilie styrer mod drømmejobbet

De færreste ved, hvad de vil som 15-årige. Men det vidste Emilie Kristine Rath – hun vil være Formel 1 mekaniker! Nu er den ambitiøse drøm tæt på at gå i opfyldelse.
PORTRÆT Måske er forløbet meget betegnende, hvis man gennemgår årets første måneder i Emilie Kristine Raths liv. Den 1. februar flyttede hun til England, fordi hun havde fået en praktik på Formel 4-teamet hos Arden International. Men der skulle kun gå fire uger, fra hun indledte sin engelske mekanikerkarriere, til hun var blevet forfremmet og fastansat på holdets GP3-team – i stedet for ”kun” at være i praktik på 4. og sidste semester af autoteknologuddannelsen.

- Jeg tror, at jeg blev fastansat så hurtigt, fordi jeg har arbejdet rigtig, rigtig hårdt. Efter jeg havde fri klokken 17, som i øvrigt var sjældent, blev jeg og hjalp GP3 eller World Series med deres biler, for at lære bilerne at kende og vise, at jeg virkelig gerne ville dette. Jeg tror, at de så min entusiasme og passion for sporten. Og så mente de, at jeg kunne passe godt ind på temaet, forklarer Emilie Kristine Rath, der er 23 år gammel.

Og det er betegnende for hende, for hun arbejder koncentreret, målrettet og har et ganske specifikt mål, der hedder ansættelse som Formel 1-mekaniker.

Men lad os lige træde et par skridt tilbage, til da Emilie var 15 år gammel.

Stille start


Da Emilie Kristine Rath var barn, vidste hun ikke helt, hvad hun ville. Tankerne pegede i forskellig retning, og det eneste, der var fælles for hendes ambitioner, var, at de var store. Supermodel? Bolsjefabriksejer? International dyrlæge? Men med ét var den der, drømmen om en fremtid som mekaniker i Formel 1.

- Jeg ved ikke, hvor tanken om at blive mekaniker kom fra. Men jeg vidste, at jeg kunne lide biler, forklarer hun.

¬Kort tid efter var hun som 16-årig i gang på Ballerup Tekniske skole, hvor en vejleder fortalte, at det kun var to procent af de kvinder, som startede, som gennemførte.

- Før det havde jeg ikke tænkt i udfordringer eller bump på vejen. Men det var første møde med realiteterne, husker hun.

For det skulle vise sig, at besværet med at få en praktikplads var så markant et bump, at der gik halvandet år, før en plads var sikret. Da hun så endelig blev udlært som mekaniker fra Bilia på Amager, var det til gengæld med topkarakterer, ML-prisen og en sølvmedalje fra Håndværkerforeningen. Men målet var stadigvæk at blive motorsportsmekaniker. Derfor havde hun undervejs i læretiden hjulpet lidt til på et Formel Ford-hold, lige som hun søgte gode råd, hvor råd var.

- Jeg tog til Århus for at uddanne mig som autoteknolog, fordi jeg vidste, at mange af de der gutter, som arbejder herhjemme eller har kontakt til motorsportsbranchen, er derfra. Det var blandt andet Dan Sunesen fra Aquila, og igennem ham fik jeg job hos Jan Magnussen som DTC mekaniker.

Nærmere målet

Emilie Kristine Rath tog i starten af sin uddannelse som autoteknolog til messen Autosports International i Birmingham, fordi hun ville vide mere om, hvordan hun kunne blive Formel 1-mekanier. Det blev et vendepunkt. For her mødte hun Chris Aylett, som er chef for Motorsport Industry Association.

- Han tog mig under sine vinger og er blevet min mentor. Det har betydet, at der er en i branchen, som kender den nok til at vide, hvor der er faldgruber, for der er rigtig mange ting, som lyder rigtig spændende. For en som mig, som måske ikke ved så meget, kunne jeg have taget nogle valg, som ikke var gode for min karriere, forklarer Emilie Kristine Rath.

Blandt andet var hun på vej til en praktikplads i Holland, inden hun blev rådet til at satse på England af sin mentor. Og måske er endt det helt rigtige sted, nu hvor hun er hos Arden International.

- Red Bull er jo mit drømmehold. Jeg har altid drømt, at det var der, jeg skulle hen. Det fede ved Arden er, at Christian Horner, som er teamchef for Red Bull, er søn til ejeren af Arden, det vil sige at vi er meget tæt på Red Bull. GP2 og GP3 rejser rundt med F1 til løb, og vi kører inden dem, så det betyder, at vi kommer i tæt kontakt med de teams, som kører Formel 1.

Ingen plan B

Men selv om drømmen er tæt på, har Emilie Kristine Rath masser af hårdt arbejde foran sig.

- Kemien er vigtig, når man arbejder 15 til 18 timer om dagen og rejser sammen. Der er så mange, der kan skrue på biler, men at være en del af teamet, det kan faktisk godt være noget af det svære i denne livsstil.

- Det med at have en kæreste og tid til familien, der er der ikke noget af. Nogle af dem, jeg arbejder sammen med, ser kun deres familie to gange om året. Om aftenen kommer jeg nogle gange hjem klokken 22 efter en lang arbejdsdag, så laver jeg mad og går i seng. Sådan kører det bare. Men det giver i den anden ende nogle helt specielle oplevelser. Hvis man er passioneret omkring det, så vejer det op, men det kan være ensomt, så det skal man være forberedt på. Det er ikke noget glamourøst arbejde, fastslår Emilie Kristine Rath.

Aktuelt er der nogle års erfaring, som hun skal have indhentet, men F1 er ikke bare en drøm mere. Det er blevet et mål, som ikke er urealistisk, synes hun.

- I starten af karrieren var det en udfordring at være kvinde, men på dette team kan jeg slet ikke mærke det. Jeg er bare en af dem. Lige pludselig kommer jeg ind på et hold, hvor der er rigtig, rigtig mange penge involveret og rigtig meget ansvar. Mine hænder er meget fulde, griner hun.

Næste trin hedder så World Series, Renault 3,5 eller en plads på et GP2-hold. Derefter er der kun Formel 1 tilbage, hvis hun skal avancere.

- Når jeg er 28, så skal jeg være der. Det skal jeg bare. Der er ikke nogen Plan B.













Artiklen er en del af temaet Formel 1 / Le Mans 2016.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109