23948sdkhjf

Laver fælles løft til brugtbilbranchen

Autogrossisten FTZ og brancheforeningen AutoBranchen Danmark lancerer et nyt kvalitetsmærke, 100% Autotjek.
KVALITETSMÆRKE - 100% Autotjek er ikke en ny kæde, det er et kvalitetsmærke, som skal styrke branchen og give bilkøberne større tryghed, fastslår vicedirektør Jens N. Andersen fra FTZ og adm. direktør for AutoBranchen Danmark, Jens Brendstrup, da Motor-magasinet møder de to direktører i autogrossistens nye, store afdeling på Smedeland i Glostrup.

De to parter har arbejdet på projektet siden sommerferien sidste år, og det er lykkedes at holde det hemmeligt for branchen, således af duoen i torsdags den 21. april kunne præsentere 100% Autotjek på to møder på Comwell i Middelfart for henholdsvis FTZ’s MesterBiler kæde og brancheforeningens deltagere i konceptet AutoBranchen Danmark Brugtbil.

- Og her blev det godt modtaget, konstaterer Jens N. Andersen.

100% Autotjek bliver markedsført landsdækkende over for forbrugerne fra den 1. september. Det kommer blandt andet til at ske online, eksempelvis i form af animationsfilm på sociale medier. Frem til da kører en hverve-kampagne over for de danske brugtvognsforhandlere.

Bedre image

Markedsføringen af det nye tiltag vil ifølge de to parter betyde, at forbrugerne vil efterspørge biler, som har fået 100% Autotjek. I praksis betyder det, at deltagerne skal foretage et uvildigt 100% Autotjek samt tildele bilen enten 3, 4 eller 5 stjerner. Det uvildige tjek sker via synshallerne.

- Brugtbilstjekket og stjernerne skal sikre, at 100% Autotjek står for garanti, sikkerhed og kvalitet. På sigt vil 100% Autotjek give brugtbilsbranchen et tiltrængt løft og et bedre image, fordi kun forhandlere med orden i tingene får lov at være med, forklarer Jens Brendstrup.



Otte krav

Der er oplistet otte krav for at komme med i 100% Autotjek.

For eksempel skal man sælge over 50 brugte biler om året med 4 eller 5 stjerner, salgsområdet skal være præsentabelt, køb, salg og reparation af brugte biler skal være firmaets hovederhverv, ligesom medlemmet skal have sin egen hjemmeside og desuden ville sælge via www.100autotjek.dk . Et andet krav er, at man som deltager vil udføre brugtbilstjek med 100% Autotjek og tildele stjerner.

En vigtig del af 100% Autotjek er det uvildige brugtbilstjek, som skal udføres på alle brugte biler. Tjekket skal sikre et grundigt og professionelt tjek hele vejen rundt. Efterfølgende skal forhandleren bestemme, hvilken kategori bilen tilhører og tildele den 3, 4 eller 5 stjerner. Stjernerne skal fremgå af det salgsskilt, der sættes på bilen.

Endelig er det et krav, at man er medlem af AutoBranchen Danmark.

Det koster minimum 7600 kroner per år, mens det koster 1200 kroner om måneden at blive en del af 100% Autotjek.

Men disse penge er ifølge de to parter hurtigt tjent ind via anvisningsbeløb fra Santander Finans, Mondux Forsikring og vejhjælp.

Styrket branche og øget bilsalg

- Med 100% Autotjek får man som forhandler papir på, at man er en troværdig forhandler. Jo flere forhandlere, der er med, desto stærkere bliver vi som brugtbilsbranche. 100% Autotjek bliver fra efteråret 2016 markedsført overfor forbrugerne. Det vil støtte forhandlernes markedsføring, skabe efterspørgsel og betyde øget bilsalg, forklarer Jens Brendstrup.

- Som en del af 100% Autotjek er man endvidere med i et landsdækkende og synligt netværk af bilforhandlere, tilføjer han.

Endvidere omfatter det nye koncept også uddannelse og salgskurser.

100% Autotjek er udviklet af AutoBranchen Danmark og FTZ i samarbejde og drives af FTZ.

- FTZ har en tradition for at kunne løfte koncepter, derfor har dette samarbejde været naturligt for os, siger Jens Brendstrup.

Omvendt peger FTZ på AutoBranchen Danmarks kompetence inden for brugtbilsalg samt adgang til foreningens flok af juridiske eksperter inden for netop bilsalg.

AutoBranchen Danmark har siden 2013 drevet AutoBranchen Danmark Brugtbil, som har haft 140 deltagere, men det lægges nu ned til fordel for 100% Autotjek.

På samme vis lukker FTZ for kæden MesterBiler, som har små 40 medlemmer. Det sker i en blød overgang, idet der er seks måneders opsigelse. Alle MesterBiler medlemmer tilbydes overgang til 100% Autotjek, og indtil videre har 80 procent sagt ja.

- De har intet at miste, mener Jens N. Andersen og tilføjer:

- Men vi lukker ikke noget, vi putter noget i stedet.

Leder efter konceptchef

100% Autotjek skal styres af et nyt forretningsudvalg, som indtil videre består af tre mand, men skal udvides til seks.

- Nu har vi sat skibet i vandet - udvalget skal sætte kursen i anden halvdel af 2016, påpeger FTZ-vicedirektøren.

MesterBiler blev lanceret i 2005 med udspring fra AutoMester kæden, i øvrigt da den nuværende adm. direktør for FTZ, Michael Juul Hansen, var kædechef.

Målet var at nå 75-100 medlemmer, men det lykkedes altså aldrig.

MesterBiler tæller som nævnt i dag små 40 medlemmer, men Jens N. Andersen vurderer, at der blandt grossistens fem værkstedskæder er et potentiale til 100% Autotjek på 100-150 værksteder med brugtvognssalg.

I øvrigt er det nye tiltag imidlertid også for andre værksteder/forhandlere - uanset hvilken grossist de bruger.

Jens Brendstrup peger på, at flere mærkeforhandlere ser ud til at miste deres forhandling i nærmeste tid, og dermed er det nye tiltag også interessant for dem. Men i øvrigt er 100% Autotjek også for nyvognsforhandlerne, idet de også i stor stil sælger brugte biler.

Organisatorisk drives og promoveres 100% Autotjek af to medarbejdere hos AutoBranchen Danmark, mens FTZ pt leder efter en konceptchef.

Mere på www.100autotjek.dk
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.188