23948sdkhjf

Vi er til glas-grin

Den ugentlige leder i autobranchens uafhængige fagblad.
MOTOR-MAGASINET MENER: Latterligt – så markant er meldingen, når den danske autoglas-brancheorganisation fortæller tyske kolleger og samarbejdspartnere, herunder TÜV-Nord, om de danske regler på autoglasområdet. Som vi kan berette i dennes uges autoglas-tema, er der i vores store naboland mod syd nultolerance, når det kommer til revner i forruder på biler. Samme synspunkt er ikke tilfældet hos den danske Trafikstyrelsen, som autoglasbranchen har været i dialog med i årevis om dette og øvrige emner, som glasbranchen finder problematiske.

Må vi her minde Trafikstyrelsen om, at debatten om autoglas ikke har samme grundvilkår som eksempelvis debatten om vinterdæk, hvor forskelligartede klimaforhold er blandt argumenterne. På glasområdet er der en entydighed, som embedsværket ikke kan skyde ind under skiftende forhold på de danske veje – en revne i en dansk bilforrude er at sammenligne direkte med en revne i Tyskland, hvor man i øvrigt besidder stor ekspertise i bilbygning, test og godkendelsesvilkår. Derfor vil det eneste rigtige i denne sag være, at Trafikstyrelsen lytter til de danske argumenter, og lader reglerne følge de strikse tyske. Det er måske ensbetydende med et større glassalg i Danmark, jawohl, men sikkerhed frem for alt i forhold til airbagudløsninger med mere. Måske politisk lydhørhed fra årvågne folketingspolitikere er vejen frem, som vi netop har set det på sikkerhedsområdet og ny lovgivning omkring seleopbygninger i institutionsbusser og taxaer.

Anderledes forholder diskussionen sig om rudelim, som igen bliver taget op i vores tilbagevendende glastema. Skal der anvendes PU-lim eller de mere arbejdsmiljøvenlige MS Polymer-lime, som dele af markedet finder for ringe? Her er der for og imod – og producenters og grossisters vurderinger – involveret. Derfor er udvekslingen af synspunkter mere klæbrig, og knap så gennemsigtig. Vigtigt er det, at forsikringsselskaberne byder ind med deres holdning til kvalitet, betaling for reparationen uagtet, som vi også hører et enkelt gøre i denne omgang. Argumentet hedder: Lav det, som bilproducenten har gjort – så gør I ikke noget forkert, når vi taler om sikkerhed omkring airbagudløsninger eller bilrulninger i ulykker.
Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.224