23948sdkhjf

Bilerne bliver billigere

OPDATERET: Blå finanslov betyder, at registreringsafgiften sænkes fra 180 til 150 procent med vikning fra fredag 20. november. Men ingen bevarelse af den høje reparationsgrænse. Læs branchekommentarer her.
BILSALG Regeringen har sammen med sit parlamentariske grundlag, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og de Konservative landet en finanslov, der blev præsenteret torsdag middag. Aftalen medfører blandt andet, at bilernes registreringsafgift sænkes fra de nuværende 180 procent til 150 procent. Nedsættelsen træder i kraft allerede fra fredag 20. november.

Det vil betyde, at en mellemstor familiebil bliver mellem 10.000 og 20.000 kroner billigere.

Det fremgår af aftalen, at statens umiddelbare provenutab er på 1,2 milliarder kroner i 2016, mens det efter tilbagekøb og ændring i adfærd vil andrage 350 millioner kroner i 2016. De varige provenutab, vurderer Finansministeriet til herefter at udgøre 200 millioner kroner om året.

- Det er en smuk finanslov. For første gang i 100 får vi sænket afgifter på bilerne, siger Liberal Alliances leder, Anders Samuelsen, om næste års finanslov.

FDM: Glædelig og tiltrængt afgiftsnedsættelse

- Dagens aftale om afgiftsnedsættelse er et vigtigt skridt mod en nedbringelse af bilafgifterne og vil gøre nye, sikre familiebiler billigere. Der er dog stadig behov for en grundlæggende afgiftsreform, mener FDM.

Aftalen betyder, at afgifterne på nye biler sænkes fra 180 procent til 150 procent og er godt nyt for ikke mindst de mange, som har brug for en bil i familiebilsstørrelsen. Den gruppe blev forbigået ved den seneste afgiftsomlægning i 2007. Konkret betyder det, at eksempelvis en Skoda Octavia 1,4 TSI falder 15.123 kr. i pris fra 308.000 kr. til 292.877 kr.

FDM hilser aftalen velkommen, og ser den som det første vigtige skridt i retning mod at nedbringe bilafgifterne til et niveau, så de kun dækker de negative samfundsomkostninger ved bilismen og ikke som i dag, hvor der reelt er tale om en brandbeskatning af bilejerne.

- Det er glædeligt og tiltrængt, at der nu er politisk flertal for at gøre noget ved den høje danske registreringsafgift. At det sker ved at sænke den høje sats, er også fornuftigt. Dels er det de større og dyrere biler, der er mest overbeskattet, dels er det i de biler, at den nye miljø- og sikkerhedsteknologi kommer først på markedet. Dertil kommer, at det rent samfundsøkonomisk også er her, en sænkning giver mest mening, siger adm. direktør i FDM, Thomas Møller Thomsen.

Selv om dagens aftale er et stort første skridt i den rigtige retning, mener FDM, at den ikke er endemålet for en bilafgiftsreform, men blot begyndelsen.

- Så længe vi har en værdibeskatning, vil det stadig betyde, at private ikke bare betaler markant mere i afgift for den samme bil end flådeejere som eksempelvis leasingselskaber. Beskatningen gør også miljø- og sikkerhedsteknologi uforholdsvis dyr, siger Thomas Møller Thomsen.

Derfor vil FDM arbejde videre for ikke bare lavere afgifter, men også en omlægning til teknik i stedet for værdi og gerne i form af en løbende, årlig afgift. Hele den øvelse bliver alt andet lige nemmere jo lavere afgiftssatser, der skal omlægges.

Behersket jubel i autobranchen

AutoBranchen Danmark havde hellere set en omlægning til en teknologineutral teknisk CO2-baseret afgift og organisationen er heller ikke tilfreds med, at der ikke bliver en overgangsordning for de brugte biler, Ligesom finanslovspartierne heller ikke har fundet midler til at fastholde reparationsgrænsen på 75 procent af bilens værdi, det vil betyde tab af arbejdspladser i autobranchen.

- Det er et skridt i den rigtige retning, at blå blok er lykkedes med en nedsættelse af registreringsafgiften, det vil vi gerne kvittere for. Det er dog samtidigt vigtigt at være opmærksom på, at en nedsættelse af registreringsafgiften vil give mærkbare prisændringer, og det vil også påvirke brugtbilspriserne. Det betyder, at den eksisterende bilpark mister drastisk i værdi. Den problematik har vi også gjort politikerne opmærksom på, siger Jens Brendstrup, administrerende direktør i AutoBranchen Danmark.

På langt sigt er det ikke nok bare at sænke registreringsafgiften. Den værdibaserede registreringsafgift skal ændres grundlæggende, fordi den hæmmer udbredelsen af ny, grøn teknologi på det danske marked. Danmark har i dag en ældre bilpark med forældet teknologi sammenlignet med vores nabolande, det skyldes, at forbrugerne ikke får det rette incitament til at købe en miljøvenlig og sikker bil, fordi nyere teknologi bliver pålagt en høj afgift.

- Autobranchen vil arbejde for, at denne aftale kun er første skridt på vejen mod et opgør med den nuværende registreringsafgiftslov. Den optimale løsning for miljø og sikkerhed er derfor én gang for alle at gøre op med den værdibaserede registreringsafgift og omlægge til en teknologineutral teknisk CO2-baseret afgift. En teknisk registreringsafgift vil betyde, at ny teknologi og nyt sikkerhedsudstyr hurtigere komme ud i bilerne, og både forbrugere og bilforhandlere vil opleve færre administrative byrder, forklarer Jens Brendstrup.

’Vi hilser en lempelse af registreringsafgiften varmt velkommen. Det er første gang man har lettet på registreringsafgiften siden den blev indført i 1924. Så det er vi naturligvis meget glade for, og vi kvitterer for det politiske mod, det har krævet at få gjort noget ved den tårnhøje afgift. ’ siger Gunni Mikkelsen, adm. direktør hos De Danske Bilimportører.

Importører tilfredse

De Danske Bilimportører vurderer, at de nye lavere afgifter vil betyde en øget interesse for nye større biler og dermed en fornyelse af den bestående vognpark, hvilket er til gavn for trafiksikkerheden og miljøet, både for den enkelte og for samfundet, lyder det fra Gunni Mikkelsen:

- Vi tror på, at den lavere afgift vil medføre et øget interesse for nye større biler, og samtidig forventer vi også at sælge biler med mere sikkerhedsudstyr, da det nu bliver billigere at købe sikkerhedsudstyr.
Vi tror også mange bilejere med ældre biler finder ud af, at der faktisk er væsentligt lavere driftsudgifter ved en ny bil sammenlignet med en gammel. Vi ser optimistisk på salget efter afgiftslettelsen. ’

Rent praktisk vil en sænkelse af registreringsafgiften fra 180 pct. il 150 pct. betyde at en almindelig mellemklasse bil til 270.000 kr. bliver omkring ca. 12.000 kr. billigere. Biler med en udsalgspris på under 170.000 kr. vil ikke blive påvirket af den lavere afgift, idet der i forvejen ikke er 180 pct. afgift på disse biler.

Betyder råd til bedre biler


Bilbranchen under DI mener, at den lavere sats vil betyde, at flere danskere vil få råd til bedre biler.

- Partierne bag aftalen skal have ros for at sænke registreringsafgiften. Det betyder alt andet lige, at flere danskere vil have råd til bedre biler til gavn for miljø og trafiksikkerhed, siger branchedirektør Thomas Møller Sørensen, Bilbranchen.

Bilbranchen betragter sænkningen som et første vigtigt skridt mod en egentlig omlægning af de danske bilafgifter.

- Foran os står stadig opgaven med at få ændret afgifterne fra at være udregnet på baggrund af bilens værdi til i stedet at basere sig på bilens tekniske egenskaber, såsom eksempelvis CO2-udledning eller vægt, siger Thomas Møller Sørensen.

- Ligeledes ser Bilbranchen gerne, at afgiften på bilerne opkræves løbende og ikke som i dag i forbindelse med registreringen. Arbejdet for på sigt at nå i mål med disse sidste to ønsker er med den nylige sænkning blevet en smule lettere, da det samlede prisudsving på biler i Danmark reduceres, lyder det fra branchedirektøren.
.
Bilbranchen har i de seneste uger arbejdet for, at det politiske ønske om at sænke den øverste sats i registreringsafgiften blev suppleret med en overgangsordning for branchen. Dette er på nuværende tidspunkt i processen endnu ikke lykkedes. Sænkningen i den øverste sats får således omgående indvirkning på brugtbilspriserne og mange af landets bilforhandlere vil som følge heraf lide betydelige tab på deres lagre af brugte biler, indkøbt eller taget i bytte med videresalg for øje på baggrund af det gældende afgiftsniveau.

Afgiftssænkningen rejser en række spørgsmål af mere praktisk karakter i relation til DMR og anvendelsen af den nedsatte afgift på eksempelvis valutaudlejningsbiler og leasingbiler på forholdsmæssig afgift. Bilbranchen er i gang med at skabe klarhed her over og vil informere medlemsvirksomhederne nærmere hurtigst muligt.

Reparationsgrænsen er glemt

Regeringen og forligspartierne har valgt helt at overhøre ønsket fra en enig autobranche om at fastholde reparationsgrænsen på 75 procent af bilens værdi. Det kommer bag på AutoBranchen Danmarks direktør:

- Vi konstaterer med betydelig skuffelse, at en ændring af reparationsgrænsen ikke er en del af regeringens finanslov. Det undrer os, da en fastholdelse af den højere grænse for, hvornår en beskadiget bil skal erklæres totalskadet er en nem, effektiv og billig måde at genskabe de arbejdspladser, som er gået tabt på landets autoværksteder. Derudover er der en markant miljøforbedring forbundet med forhøjelsen af reparationsgrænsen, siger Jens Brendstrup.

For nylig præsenterede AutoBranchen Danmark sammen med autobranchens øvrige aktører regeringen for en dokumentation for, at forhøjelsen har ført til et stort antal job på landets autoværksteder og at en ’tilbagerulning’ af reparationsgrænsen til 65 procent vil betyde tabte arbejdspladser.

- Med regeringens ambitioner om at skabe vækst og jobs er det uforståeligt, at man ikke har fastholdt grænsen på de 75 procent i finansloven for 2016, siger Jens Brendstrup.
AutoBranchen Danmark vil fortsætte sine bestræbelser på at overbevise politikerne om, at en ændring af reparationsgrænsen er en nødvendig og effektiv metode til at skabe og fastholde job i autobranchen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109