23948sdkhjf

Registreringsafgifterne i spil i finansloven

AutoBranchen Danmark bifalder mulig ændring af bilers registreringsafgift.
FINANSLOV Finanslovsforhandlingerne er i fuld gang, og blå blok har taget nedsættelsen af registreringsafgiften med til forhandlingsbordet, skriver flere aviser. AutoBranchen Danmark er positivt stemt for, at politikerne tør tage problematikken med en omlægning af registreringsafgiften op.

- Først og fremmest må vi bifalde, at blå blok endelig vil gøre noget ved bilafgifterne, men det er afgørende, at der kommer en løsning hurtigt, fordi rygter om en omlægning, får bilsalget til at gå helt i stå. Alle kan være enige om, at registreringsafgiften er skruet helt håbløst sammen, og at danskerne tvinges til at betale en overpris for deres biler. Det er en rigtig dårlig forretning for samfundet og kan gøres mere fornuftigt”, sigeradministrerende direktør i AutoBranchen Danmark, Jens Brendstrup. Beregningerne fra Skatteministeriet og Finansministeriet viser, at en reduktion af registreringsafgiften fra 180 pct. til 140 pct. vil koste 475 mio. kr. i 2016. På langt sigt falder provenutabet til 275 mio. kr. årligt, idet danskerne vil købe større biler, når de bliver billigere.

- Sådan en nedsættelse af registreringsafgiften vil give mærkbare prisændringer, og det vil også påvirke brugtbilspriserne. Det er derfor vigtigt, at politikerne ikke slår bunden ud af brugtbilmarkedet, men finder en løsning, hvor den eksisterende bilpark ikke mister i værdi, understreger Jens Brendstrup.

Væk fra den værdibaserede

På langt sigt skal er det ikke nok bare at sænke registreringsafgiften. Den værdibaserede registreringsafgift skal ændres grundlæggende, fordi den hæmmer udbredelsen af ny, grøn teknologi på det danske marked. Danmark har i dag en ældre bilpark med forældet teknologi sammenlignet med vores nabolande, det skyldes, at forbrugerne ikke får det rette incitament til at købe en miljøvenlig og sikker bil, fordi nyere teknologi bliver pålagt en høj afgift.

- Den optimale løsning for miljø og sikkerhed er derfor én gang for alle at gøre op med den værdibaserede registreringsafgift og omlægge til en teknologineutral teknisk CO2-baseret afgift. En teknisk registreringsafgift vil betyde, at ny teknologi og nyt sikkerhedsudstyr hurtigere komme ud i bilerne, og både forbrugere og bilforhandlere vil opleve færre administrative byrder, forklarer Jens Brendstrup.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109