23948sdkhjf

EU strammer op på krav til diesel-forurening

I kølvandet på VW-sagen har EU's medlemslande nu besluttet at stramme test-krav til dieselbilers udledning.
DIESELGATE Fra 2017 skal nye dieselbiler leve op til nye, skrappere testkrav for forurening. Det har EU’s medlemslande netop besluttet, oplyser Miljøministeriet i en pressemeddelelse.

Beslutningen går på, at de nye krav skal indfases fra 2017 for nye biltyper.

I en indfasningsperiode frem til januar 2020 må producenterne afvige fra grænseværdien med 110 procent. I dag er afvigelsen op til 700 procent.

Fra 2020 må producenterne afvige med 50 procent, hvilket afspejler usikkerheden på testmålingerne.

Ifølge miljø- og fødevareminister Eva Kjer Hansen (V) er det "dansk pres", der har båret frugt:

- Luftforurening er et alvorligt problem, og derfor har jeg presset på for at få de nye testkrav bliver skrappe og rullet ud i en fart, skriver hun i pressemeddelelsen.

- Når de nye regler er fuldt implementeret vil de sikre, at forureningen fra nye dieselbiler bliver omkring 80 procent mindre end i dag. Det er til stor gavn for miljøet og sundheden i EU.

Greenpeace ikke imponeret

Ifølge ministeren, var det sagen om snyd med skjult forurening fra VW-dieselbiler, der fik sat skub i de nye EU-krav:

- Volkswagen-sagen har været med til at sætte skub i processen, og da jeg tog sagen op på miljørådsmødet i mandags var der umiddelbart bred enighed om hurtig handling og opstramning af kravene, anfører Eva Kjer Hansen.

Og så til malurten i bægret: Greenpeace giver nemlig ikke meget for de nye EU-regler:

- Dieselbiler kan få lov til at udlede mere end dobbelt så meget end de eksisterende grænser for luftforurening med den nye aftale, skriver organisationen, ligeledes i en pressemeddelelse, som reaktion på EU-kravene.

Kilde: /ritzau/

Artiklen er en del af temaet Dieselgate.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157