23948sdkhjf

Fuld afgift på elbiler i 2020

Prisen for nulafgiftens forlængelse er forhøjet med 200 millioner kroner, viser regeringens Finanslovudspil.
ØKONOMI Venstreregeringen lægger op til indfasning af registreringsafgift for elbiler, oplyste finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) ved fremlæggelse af finanslovforslaget i tirsdags.

- Det betyder fuld afgift i 2020, siger finansminister Claus Hjort Frederiksen til Motor-magasinet.

Profilen for udfasning af nulafgiften - eventuelt parret med særlige fradrag for eksempelvis batterier - er blandt de elementer, som skatteminister Karsten Lauritzen (V) forhandler med partierne.

De forhandlinger er blevet sværere på grund af stigende salg af elbiler. Skatteministeriet har netop forhøjet nulafgiftens værdi fra 450 millioner til 650 millioner kroner.

Den fulde registreringsafgift indføres automatisk per 1. januar 2016, dersom der ikke indgås en aftale om forlængelse af nulafgiften eller en anden ordning.

Inden folketingsvalget lagde Venstre op til en generel og teknologineutral ordning for alle typer miljøbiler og ikke kun for el- og brintbiler.

Blandt andre SF og Enhedslisten vil skaffe pengene ved at hæve grænsen for, hvornår benzin- og dieselbiler kan få fradrag for god brændstoføkonomi.

Bilafgifter for 40 milliarder

Bilafgifter er undtaget fra regeringens skatte- og byrdestop. En ordning for elbiler i 2016 skal betales over de øvrige bilafgifter, så statens indtægter bliver uændrede.

Finanslovforslaget regner med større indtægter fra købsafgiften, som øges i finansloven med halvanden milliard til 18,8 milliarder kroner. Til gengæld falder ejer- og vægtafgifter med 200 millioner til 10,9 milliarder.

Biler bidrager i alt med 41,4 milliarder kroner næste år, og her er hverken diesel-, gas- eller elafgift regnet med.

Dansk Elbil Alliance: Fortsat usikkerhed
- Usikkerheden fortsætter om de fremtidige afgifter for elbiler, lyder Dansk Elbil Alliances branchechef Lærke Fladers reaktion på finanslovforslaget.
- Elbilerne skal på et tidspunkt ind i et permanent, langsigtet afgiftssystem. Det skal gøres på en måde, så der fortsat kan sælges elbiler i Danmark, så investeringerne i markedsopbygningen ikke stopper, erklærer Lærke Flader.

AutoBranchen Danmark: Finanslovsudspil uden ambitioner
AutoBranchen Danmark står uforstående over for, at finanslovforslaget hverken indeholder en ændring af registreringsafgiften, en forhøjelse af reparationsgrænsen eller indsats for at fremme fremkommeligheden.
- Vi savner Venstres tidligere ambitioner på bilområdet. Finanslovsforslaget afspejler overhovedet ikke, at privatbilismens 79 procent af persontransporten og mobiliteten spiller en central rolle i samfundsøkonomien, udtaler administrerende direktør Jens Brendstrup.


Håndværksrådet: Udspil med foden på bremsen
Mest af alt minder regeringens finanslovsudspil om en bogholderfinanslov, hvor der er fokuseret på at få styr på tallene og velfærden frem for at tænke visionært til gavn for erhvervslivet, væksten og samfundet. Det siger afdelingschef i Håndværksrådet, Frank Korsholm, i en kommentar til regeringens finanslovsforslag for 2016.
I regeringens udspil er der afsat 1,7 milliarder kroner til en forhandlingspulje. Håndværksrådet håber, at de partier, der kommer til forhandlingsbordet, vil prioritere puljen til at satse på vækstinitiativer.



Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.188