23948sdkhjf

Advarer om krav til spot-lakering

Spotlakering og påføring af sprøjtefolie skal foregå i sprøjtekabine, understreger Johnny Lauridsen.
SPRØJTEFOLIE - Visse former for nye tilbud til private autokunder og autoværksteder har taget et uventet omfang. Det drejer sig om spot-lakeringer og påføring af sprøjtefolie/Plasti Dip påføring af karrosserier eller karrosseridele. Vi skal kraftigt understrege, at denne form for arbejde skal foregå i en sprøjtekabine, understreger Johnny Lauridsen, miljøkonsulent i AutoBranchens VidenCenter.

- Ved spot-lakering og reparation af lakskade tilbyder firmaer, at arbejdet kan udføres på det enkelte værksted, der har rekvireret dem, tilføjer han.

Store krav

• Spot-lakering indebærer som oftest altid en form for slibning, spartling med styrenholdige produkter, og til sidst en form for spray lakering, enten med spraydåse, paint-brush, eller med rigtig sprøjtepistol.

• Ved påføring af sprøjtefolie/Plasti Dip på hel eller delvis karrosseri, påføres de produkter altid med sprøjtepistol.

De to ovennævnte opgaver sætter store krav til de lokaler, hvor arbejdet udføres i, både miljømæssigt og arbejdsmiljømæssigt.

100 meter til naboer

Her nævnes kort nogle af de krav og betragtninger, en virksomhed skal iagttage:

• Alle former for reparation, hvor spotlakering udføres med spraydåse, paintbrush eller med rigtig sprøjtepistol, må kun finde sted i sprøjtekabine.

• For at etablerer en sprøjtekabine, skal der ansøges om tilladelse, og udfordringen er her at overholde miljølovgivningens krav med hensyn til 100 meter reglen over for naboer med mere samt lovgivningen med hensyn til lufthastighed i kabinen og afkast for udsugningsluft med mere

• Yderligere skal der anvendes friskluftforsynet åndedrætsværn, hvilket kræver at man har en kompressor, der kan levere luft af en acceptabel kvalitet både med hensyn til temperatur og luftfugtighed, og med hensyn til olie og bakterie. Støv, Nitrøse gasser, Co, C02, H2S, SO2- og organiske opløsningsmidler.

• For at man må anvende trykluften skal der årligt foreligge et kontrolcertifikat på, at luften overholder kvalitetsreglerne som beskrevet ovenfor.

Store bøder

- Ingen almindelige autoværksteder eller pladeværksteder vil lovligt kunne få foretaget ovennævnte opgaver på deres værksted, og det må på det kraftigste tilrådes ikke at vove sig ud i disse opgaver, da Arbejdstilsynet ved et eventuelle kontrolbesøg kan udstede en bøde på 10-40.000 kroner ved første overtrædelse. Ved gentagelse fordobles bøden, oplyser Johnny Lauridsen.

- Det skal pointeres, at der på intet tidspunkt fra hverken Arbejdstilsynet eller Miljømyndighederne foreligger nogen form for dispensation til ovennævnte arbejdsopgaver udført ude på det enkle værksted, tilføjer han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156