23948sdkhjf

Strategisk autohjælp til branchen

Konsulentfirmaerne Højland&Co samt CoastZone har indledt et strategisk parløb rettet mod autobranchen.
UDVIKLING Med 15 års erfaring fra autobranchen i bagagerummet er intentionen for de to konsulentfirmaer at kickstarte de virksomheder og kæder i autobranchen, der har ondt i indtjeningen, og som mangler planen og brændstoffet til en mere effektiv arbejdskultur.

Efter krisen har der været grus i maskineriet for mange aktører i autobranchen, fordi der stilles helt andre krav til den performance, der kræves i dag for at styre en autovirksomhed. Konsulenthusene Højland&Co og CoastZone øjnede derfor muligheden for at tilbyde sin hjælp til at styrke en branche, der er kørt fast, men som har et kæmpe potentiale.

Coastzone er gennem 11 år vokset til at blive en af landets førende specialister i teambuilding og har blandt andet Siemens, DONG, Grundfos og Super Dæk på sin referenceliste. Højland&Co er specialist i virksomhedsrådgivning, strategi og headhunting via et netværk blandt landets førende revisorer, advokater, investorer, M&A specialister, markedsanalytikere og marketing specialister. Herfra er direktør Jonas Højland kendt fra autobranchen som blandt andet direktør for Super Dæk Service kæden under NDI og det gamle AGL, i dag Quick Pot.

Startskuddet er allerede lydt for autohjælpen, da de to parter har gang i udvikling af flere store kæder i branchen, hvor der arbejdes grundigt med strategi, drift, økonomi, organisations- og medarbejderudvikling.

Racerbil uden målstreg

For at kickstarte en virksomhed kræves en målrettet gentænkning af strategi og arbejdskultur – dette er netop spidskompetencerne for de to parter i det nye konsulentsamarbejde.

- Man kan ikke udvikle på en virksomhed i dag uden at samtænke strategi og kultur. Det svarer til at have løbets bedste racerbil uden at vide, hvor målstregen er, og uden et stærkt team til at bakke den op. Derfor var det helt oplagt for os at bevæge os ud i et samarbejde rettet mod autobranchen, siger Jonas Højland.

Ejerskabsfølelse et must

Når en autovirksomhed eller -kæde med mange år på bagen skal kickstartes, er det som regel en nødvendighed at få andres øjne på sagen, hvis man sidder fast i et kedeligt mønster.

- Nogle af vores bedste resultater kommer netop fra autobranchen. Vi har oplevet mange umotiverede medarbejdere, der stempler ind klokken 8 og ud klokken 16, og som ikke føler sig som en vigtig del af virksomheden. Når vi får motiveret og plantet en ejerskabsfølelse i medarbejderne, så oplever virksomheden en helt ny arbejdsglæde og motivation, som virkelig kan give nogle resultater på bundlinjen, siger Brian Christiansen, partner i CoastZone.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.127