Valuta for pengene i Årets Varebil
Renault Trafic byder ikke på de store fornyelser, men udnytter på glimrende vis eksisterende teknologi.
lasteevne og samtidig er økonomisk og nogenlunde nem at finde plads til i byens trafikstrøm og smalle parkeringspladser. Ud fra disse krav er Renaults varebil Trafic en oplagt mulighed. Den er oppe mod så stærke konkurrenter som VW Transporter og Mercedes-Benz Vito, men flere ting gør den til et populært valg for mange forretningsdrivende: Blandt andet meget udstyr til en rimeligt lav pris – eller med andre ord valuta for pengene.
Renault Trafic er, som de øvrige varebiler på det danske marked, ikke af ny dato, men den er nu sendt på gaden i en fornyet udgave, der på flere punkter adskiller sig fra den foregående generation Trafic.
Nu, som før, er Trafic en lavt liggende kassevogn, hvilket gør det nemt at stige ind og ud af førerhuset og at bruge varerummet. En af bilens helt store styrker er dens lave konstruktion, der gør den nem at anvende som distributionsbil, hvor man ofte skal ind og ud af bilen.
Den nye Trafic er 210 mm længere end forgængeren, og det giver en ekstra lastkapacitet på 200-300 liter. Faktisk er der plads til tre paller i den lille version, og med to gennemlastning-sluger sluger den op til 4,15 meter lange genstande.
Fakta om Renault Trafic 1.6 dCi 115
Pris: 192.900 kr. ekskl. moms
Ydelse: 115 HK
Moment: 300 Nm
Lasteevne: 913 kg
Forbrug bl. kørsel: 15,4 km/l
CO2-udslip: 170 g/km
Pris: 192.900 kr. ekskl. moms
Ydelse: 115 HK
Moment: 300 Nm
Lasteevne: 913 kg
Forbrug bl. kørsel: 15,4 km/l
CO2-udslip: 170 g/km
Værd at fremhæve
Tre elementer er værd at fokusere på: Motoren, førerrummet og varerummet.
Den nye Trafic findes med fire forskellige motorvarianter med to dieselmotorer på henholdsvis 90 og 115 HK med singleturbo og to benzinmotorer på henholdsvis 120 og 140 HK med twinturbo.
Alle nye dieselmotorer, som bilfabrikkerne lancerer i dag, glimrer ved både lavere brændstofforbrug og bedre ydelser, men motorerne i Trafic klarer sig særdeles godt med et forbrug på 15-16 km/l afhængig af motorstørrelse. Det er altså ganske godt gået i en varebil.
Det er faktisk 13 år siden, Renault introducerede forgængeren, og den nye version med ESP og et antispinsystem som standard fortjener da også ros for at have passagerairbag og sideairbag som standardudstyr. Hill start gør det nemmere at parkere og sætte i gang på bakker.
Mobilt kontor
I førerkabinen kan rattet justeres i både højde og længde, og et mobilt kontor lader sig nemt indrette med mobiltelefon, læseplads og den bærbare computer inden for rækkevidde. Og der er god opbevaringsplads.
Varebilen fås med Renaults 7-tommer touchscreen med navigation og R-Link og R&Go.
Motor-magasinets vurdering:
**** (ud af 5)
Karaktergivning i ifht. varevogne i samme klasse.