23948sdkhjf

Lavere reparationsgrænse en katastrofe for autobranchen

Massefyringer, færre lærlinge, højere forsikringspræmier på biler og negativ handelsbalance er nogle af de effekter, som Finanslovens nedsættelse af reparationsgrænsen til blot 65 procent vil betyde. Det udtaler de frie værksteders organisation CAD i en harmdirrende kommentar til den uventede stramning af dagens gældende 75-procent regel.

I en pressemeddelelse anfører CAD, at autobranchen fik en brat opvågning, da finanslovspartierne, som en del af den nye finanslov, vil nedsætte reparationsgrænsen.

- Det betyder helt konkret, at biler, hvis trafikskade overstiger en værdi på 65 procent af bilens værdi, fremover smides på lossepladsen. I autobranchen synes vi, at 75 procent grænsen i forvejen er alt for lav, hvorfor vi ganske enkelt ikke kan acceptere en ny grænse på blot 65 procent af bilens værdi, udtaler Erik S. Rasmussen, direktør i CAD.

I dag er bilerne sammensat af forholdsvis kostbare enkeltkomponenter, således at grænsen på 65 procent meget hurtigt nås. Hvis bilen blot har nogle få år på bagen skal der alene ganske få skadede komponenter til, førend hele bilen ryger i skrotbunken.

Miljødyrt at importere

Når ellers gode biler smides i skrotbunken så tidligt i livscyklussen, smitter det negativt af på mange områder, anfører CAD. Det er en væsentlig ekstra miljøbelastning globalt at smide gode biler væk for dernæst at producere nye biler i det fjerne udland, der så efterfølgende skal transporteres den lange vej til Danmark. Det skader det globale miljø og misbruger råstofferne helt unødvendigt.

Når der skal importeres masser af nye biler, vil det også smitte negativt af på handelsbalancen til skade for dansk økonomi, og når finanslovspartierne beregner et provenu på 120 millioner kroner, er der ikke taget højde for skadesvirkninger på handelsbalancen, mener CAD og fortsætter sin opremsning af minusser.

Mister meget arbejde

Aktuelt vil i alt cirka 4000 danske autoværksteder, hvis forslaget bliver endeligt vedtaget, få en ikke ubetydelig nedgang i arbejdsmængden på værkstederne. Det mener CAD helt sikkert vil betyde masseopsigelser i branchen, og dermed en væsentlig større arbejdsløshed blandt mekanikersvende. På lærlinge-/praktik-siden vil der ske en væsentlig reduktion i optaget af nye lærlinge/elever.

- Det virker grænsende til komisk, at regeringen med den ene hånd netop har vedtaget at forhøje lærlingetilskuddet til 70.000 kroner, fordi der går tusindvis af unge rundt uden praktikplads, og nu med den anden hånd berøver autobranchen at kunne ansætte flere elever/lærlinge. På brancheorganisationens vegne kan vi ikke kraftigt nok opfordre de ansvarlige politikere til ikke at undervurdere lovforslagets betydning i relation til arbejdspladser og praktikpladser for de unge, udtaler CAD og fortsætter:

- Helt uacceptabelt er det også, at forsikringsselskaberne skal pålægges kontanterstatning allerede ved en skadesprocent på 55 procent. Det vil få bilforsikringerne til at stige væsentligt i pris på en i forvejen brandbeskattet gruppe, bilejerne. Regeringen har tidligere hyldet mobiliteten som vigtig i det danske samfund, men nu bliver det endnu dyrere at forsikre en i forvejen alt for dyr bil, igen til skade for samfundet generelt.

Ikke flere miljøbiler

Finanspartiernes argument om, at formålet med forslaget er at få flere såkaldte miljørigtige biler på vejene mener CAD er langt ude i hampen, alene af den grund, at det jo ikke kun er de mindre miljøvenlige biler, der kommer i færdselsuheld.

- De lidt ældre biler har et meget lavt årligt kørselsbehov, og dermed er risikoen, eller chancen som regeringen nok vil sige, betydelig mindre for at disse biler bliver involveret i et færdselsuheld, og dermed kan smides væk, udtaler Erik S. Rasmussen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125